th

Muzyka i bunt: "Na Uschod. wolność albo śmierć"

Pierwsza płyta R.U.T.A. najpierw wprawiła w osłupienie, a potem zmusiła do myślenia. Na Uschod do myślenia zmusza jeszcze bardziej, wychodząc poza polskie podwórko. Rzeczpospolita Obojga Narodów w wełnianej kominiarce Pussy Riot wbija nóż w plecy naszym wyobrażeniom o sielankowej przeszłości.

th

Muzyka i bunt. Wojna chłopsko-polska

Ruch Utopii Transcendencji i Anarchii zwany też niekiedy Reakcyjną Unią Terrorystyczno-Artystowską spotykam na targach muzycznych w Warszawie. Za chwilę wyjdą na scenę, ale póki co siedzimy w garderobie. Mimo ogólnej wrzawy panującej dookoła zapadamy z liderem zespołu, Maciejem Szajkowskim, w zadumę. Dumamy nad dolą polskiej wsi pod zaborami, polskim chłopem i tym, ile jest z niego w każdym współczesnym Polaku. Rozmawiamy też o muzyce, o której chętnie wypowiadają się inni członkowie kolektywu, Nasta Niakrasava (wokalistka, Białorusinka, studentka muzykologii) i Robert Matera (gitarzysta zespołu Dezerter).

th

Muzyka i bunt - numer specjalny

Nowy cykl MEAKULTURY - cały numer poświęcony jednemu artyście, jednemu zagadnieniu, jednej idei. W roli specialite de la maison: kolektyw R.U.T.A. i ich druga płyta Na Uschod.

th

Muzyka i bunt. O czym krzyczą polskie punki?

Apogeum buntu w muzyce rockowej nastąpiło wraz z pojawieniem się punk rocka. Podczas gdy wcześniejsze formy muzycznego buntu skupiały się na wybranych elementach otaczającego świata, punk buntował się przeciwko wszystkiemu i to w dodatku bardzo głośno.

th

Muzyka i bunt. Pieśni buntu i niedoli w interpretacji zespołu R.U.T.A.

"Aby istnieć, człowiek musi się buntować!" (Albert Camus, Człowiek zbuntowany, 1951). Bunt był i jest siłą napędową naszej cywilizacji, a szczególną rolę w jej historii odgrywała i odgrywa muzyka.

th

Muzyka i bunt: antologia rosyjskiego i radzieckiego undergroundu Konstantego Usenki

Równolegle do procesu rosyjskiej grupy Pussy Riot w Polsce pojawia się książka rysująca tło dla współczesnych wydarzeń. Swoisty przewodnik dla tych, których manifestacyjne występy muzyczne w cerkwi i ich konsekwencje w dzisiejszych reliach rosyjskich nie do końca wydają się jasne. Książka Konstantego Usenki, pół Polaka, pół Rosjanina, w całości jednak muzyka, zakreśla szeroką panoramę muzyczną niegdysiejszego ZSRR i dzisiejszej Rosji, przy okazji stanowiąc barwnie opowiedzianą historię kilku pokoleń niepokornych.

th

Numer specjalny. John Lennon

John Lennon (ur. 9 października 1940 w Liverpoolu, zm. 8 grudnia 1980 w Nowym Jorku) – muzyk, kompozytor, wokalista, autor tekstów, założyciel i lider zespołu The Beatles. Dla MEAKULTURY jego postać interpretuje Max Skorwider.

th

„Yoko i John. Dni, których nie zapomnę”

"Ta książka to moja osobista opowieść o chwilach, które spędziłem z Johnem Lenonem i Yoko Ono" ­– takie słowa czytamy w jej wstępie. I rzeczywiście, Jonathan Cott, wieloletni dziennikarz magazynu Rolling Stone, dzieli się swoim wyjatkowym doświadczeniem, jakim była przyjaźń z parą wybitnych artystów. Przedstawione w książce zapisy rozmów z Johnem i Yoko mówią same za siebie – to z nich wyłania się wizerunek muzyków, których połączyła wspólna miłość do muzyki.

th

Krytyka muzyczna i światowe media

"Sztuka krytykowania muzyki jest niemal tak stara jak sama muzyka", ale "popularne wyobrażenie na temat krytyka jako zawodowego tropiciela błędów jest stosunkowo współczesne". O krytyce muzyczne na świecie pisze Aleksander Laskowski.

th

Najpierw nic, a potem jeszcze mniej. Rozmowa z Przemysławem Zychem

Poiesis, opera kameralna Przemysława Zycha miała swą premierę podczas XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego. O zadaniach artysty, pięknej polszczyźnie i tym, co to są "ważne sprawy" opowiada kompozytor.

th

Numer specjalny. Forum Krytyki Operowej - garść wspomnień

Pomysł realizacji Forum Krytyki Operowej jako wydarzenia podejmującego wyzwanie spotkania ze sobą różnych środowiska zajmujących się operą – naukowców, dziennikarzy, dyrygentów, dyrektorów oper, studentów i melomanów – jest cenną próbą. A co z tego może wyniknąć? 

th

Chowańszczyzna

Prezentujemy recenzję Hanny Winiszewskiej, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Czy słuchowisko może stać się operą?

Prezentujemy recenzję Hanny Winiszewskiej, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Cierpienia ślepego Homera

Prezentujemy recenzję Karoliny Kolinek, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Kulturowy impas

Prezentujemy recenzję Karoliny Kolinek, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Kryzys opery, kryzys poezji

Prezentujemy recenzję Krzysztofa Stefańskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Problematyczna Chowańszczyzna

Prezentujemy recenzję Krzysztofa Stefańskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Skansen w operze?

Prezentujemy recenzję Marcina Boguckiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Szkolna rekonstrukcja poety

Prezentujemy recenzję Marcina Boguckiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Chowańszczyzna zza żelaznej kurtyny

Prezentujemy recenzję Pawła Krzaczkowskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Nieudana rekonstrukcja poety

Prezentujemy recenzję Pawła Krzaczkowskiego, która powstała podczas tegorocznego Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do lektury i do udziału w konkursie na najlepszy tekst! Na autora najlepszej recenzji oraz na głosujących czytelników czekają nagrody książkowe i płytowe.

th

Aleksandra Kurzak

Ostatnim sukcesem polskiej divy operowej o światowej sławie, Aleksandry Kurzak, okazał się „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego wystawiony w Royal Opera House w Londynie. 

th

Hervé Niquet - "Król Artur" Purcella. Praktyka wykonawcza muzyki dawnej

Jak współcześnie wykonywać muzykę dawną zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą? Odpowiedź brzmi „Niquet”, który swoją interpretacją Króla Artura do muzyki Purcella zawarł trzy najważniejsze założenia wykonania „autentycznego” Taruskina. Są to: rekonstrukcja intencji kompozytora, zachowanie historycznego prawdopodobieństwa oraz użycie oryginalnych instrumentów. 

th

Opera polska drugiej połowy XX wieku. Hybrydy gatunkowe

Opera stanowi konglomerat różnych sztuk: muzyki, baletu, teatru, a tym samym różnych środków przekazu: śpiewu, ruchu, słowa. Dlatego problem hybrydyzacji tego gatunku zaistniał w chwili jego powstania. Lecz w żadnym momencie historycznym proces syntezy gatunkowej nie dokonywał się z tak wzmożoną intensywnością jak w drugiej połowie XX wieku.

th

Konkurs na najlepszą recenzję operową

Na łamach operowego numeru specjalnego MEAKULTURY, a także w następnych numerach pisma, będziemy prezentować recenzje, które powstały podczas Forum Krytyki Operowej. Gorąco zapraszamy do udziału w konkursie na najlepszy tekst!

th

Numer specjalny - Yoko Ono i John Lennon

O Yoko Ono i Johnie Lennonie powiedziano już tyle, że próba opisania ich życia i dorobku artystycznego w nowy i świeży sposób graniczy z cudem. Niemniej jednak wpisali się tak silnie w popkulturę, że wciąż zasługują na to, aby o nich dyskutować, a ferment jaki dzięki nim zapanował w środowisku artystycznym nie został zamieciony pod dywan i dostępny tylko dla pasjonatów i akademików zajmujących się sztuką awangardową. Powodów, aby mówić o Johnie i Yoko napiętrzyło się w ostatnim czasie wiele.

th

Yoko, Baśka, Freddie - kobiety w rocku

Prawdziwe życie muzyki popularnej w XX wieku miało swój początek tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej. I Około roku 1912 zwiększyło się w Europie (po raz kolejny) spożycie napojów alkoholowych, a towarzyszyła temu ekspansja: nowego rodzaju muzyki, mianowicie jazzu. Z jego inspiracji powstały wypracowane przez białych instrumentalistów takie gatunki jak dixieland czy ragtime.

th

Avant-garde is not dead?

Podekscytowanie było ogromne, prasa robiła, co mogła, aby dowiedzieć się o każdym możliwym szczególe związanym z wydarzeniem, a o koncercie pisał nawet Hollywood Reporter. Koncert Yoko Ono w Poznaniu w ramach Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk rozemocjonował wielu i z pewnością stał się jednym z ważniejszych muzycznych wydarzeń tego lata w naszym kraju.

th

Człowiek legenda – John Lennon

Johna Lennona przedstawiać nie trzeba. Jeżeli znalazłaby się osoba, która nie wie, kim ten człowiek był to zapewne nie ma więcej niż 6 lat lub wychowywała się w leśnej pustelni. Lennona zna cały świat, jego życiem żyły miliony i mimo, że od jego śmierci minęło wiele lat wciąż pozostaje ikoną popkultury. Sam nieskromnie i wyzywająco twierdził, że The Beatles są popularniejsi od Jezusa Chrystusa.

th

Yoko Ono w Poznaniu - KONKURS - Rozwiązanie

Czwartego sierpnia ogłosilismy konkurs, w którym prosilismy czytelników MEAKULTURY o wypowiedź na temat: "Yoko Ono - jakie jej postać i twóczość budzi skojarzenia/emocje? Co dała wspólna twórczość Lennona i Yoko muzyce? Czy i gdzie można zaobserować kontynuacje ich działań?". Dzisiaj rozwiązanie!

th

Yoko Ono i kwestionariusz Prousta. John Lennon i ostatni wywiad...

W numerze specjalnym publikujemy dzisiaj linki do dwóch szczególnych wywiadów. Jest to fragment ostatniej, większej rozmowy radiowej z Johnem Lennonem oraz kwestionariusz Prousta wypełniony przez Yoko Ono.

th

100. numer MEA! "Od klasyki do rozrywki"

Z ogromną przyjemnością zapraszamy do zapoznania się z 100. numerem MEAKULTURY! Jubileuszowe wydanie poświęcimy tematyce łączenia różnych gatunków muzycznych.

th

Zrozumieć krzyk. W stronę muzykologii rocka

"O stylistycznym rozwarstwieniu rocka i jego formalnym zróżnicowaniu przesądziło i nadal decyduje wiele złożonych czynników. Już genetycznie nie mógł być tworem jednorodnym, powstając na przecięciu konkurencyjnych i komplementarnych tradycji: białej twórczości, częściowo jeszcze rodem z epoki Tin Pan Alley, i, co znacznie ważniejsze, muzyki afroamerykańskiej". O muzykologii rocka pisze dr Grzegorz Piotrowski

th

Konfrontacja skrzypków: Vanessa-Mae vs Nigel Kennedy

Dwoje artystów narodowości brytyjskiej, taki sam instrument, podobna idea w twórczości i wykonawstwie. Poszukajmy zatem różnic w muzycznych kreacjach Vanessy-Mae i Nigel'a Kennedy'ego.

th

„Filharmonia Dowcipu” – remix historii muzyki

Waldemar Malicki w środowisku muzycznym znany jest przede wszystkim jako świetny pianista. Laikom kojarzy się głównie z kabaretem, w którym to zza klapy fortepianu zabawia rzesze publiczności. W MEAKULTURZE dziś o „Filharmonii Dowcipu”. Bez żartów. Hit czy kit? Zapraszam do lektury.

th

Pol(s)ka w Chicago – występ Kingi Augustyn

W środę, 5. lutego w ramach Dame Myra Hess Memorial Concerts, na scenie w Chicago Cultural Center wystąpi wrocławska skrzypaczka, Kinga Augustyn.

th

"Muzyka klasyczna to dzisiaj wyjątkowy fetysz kulturowy". Wywiad z Michałem Mendykiem

O kiczu, "pop-tenorach", beatbokserach i spotkaniach muzyki klasycznej z innymi gatunkami w rozmowie z Ewą Schreiber opowiada kurator, producent, szef oficyny Bôłt Records, Michał Mendyk

th

Chopin u Jagodzińskiego

W historii muzyki polskiej wyróżnić można zjawisko o charakterze artystycznego fenomenu, określanego mianem polskiej szkoły jazzu. Począwszy od rozkwitu gatunku w Polsce, będącego swoistego rodzaju odpowiedzią artystów na twarde realia komunistyczne, kompozycje nadwiślańskich jazzmanów były projekcją słowiańskiego ducha (zjawiska trudnego, swoją drogą, do zdefiniowania słowami, lecz wyraźnie, instynktownie wyczuwalnego).

th

JazzArt Festival. Klasyczny punkt widzenia?

Aby uniknąć intrady w pompatycznym tonie (który jak podkreślają Mistrzowie jest dla jazzu absolutnie niewskazany), będzie... "klasycznie". O wrażeniach z 3. Katowice JazzArt Festival pisze Agnieszka Nowok. Wydarzenie było objęte patronatem MEAKULTURY.

th

Jak daleko leży ragtime od sali koncertowej?

Czy Milhaud używał blue note? Co ma swing do Debussy’ego? Czy w muzyce Ravela można odnaleźć beat? Odpowiedzi szukała Aleksandra Pochaba! 

th

Nie jestem jazzmanem...

... takie wyznanie może zaskoczyć. Zwłaszcza, gdy pada ze strony Dominika Wani - Gwarancji Kultury 2014 i zdobywcy dwóch Fryderyków w kategorii "jazz". MEAKULTURA miała przyjemność rozmawiać z artystą w ramach 3. Katowice JazzArt Festival, którego była patronem medialnym.    

th

Od Granadosa do Evansa, czyli... skąd się wzięło "Besame mucho"?

Hiszpania początku XX-wieku i cykl utworów fortepianowych. Meksyk, rok 1941 i hit wszech czasów. Ameryka lat 60-tych i jazzowa improwizacja.  A wszystkie trzy zainspirowane jedną hiszpańską piosenką... O historii pewnej melodii z Walencji, która przebyła muzyczną podróż od Granadosa do Billa Evansa, pisze Agnieszka Niesler.

th

Jopek w Japonii

Tym razem w dziale "Kosmopolita" kilka słów o Annie Marii Jopek, której album Haiku święci triumfy w Japonii.

th

Ale jazz ... Numer specjalny.

Cytując "Klasyka": Jazz jest niby ptak, który odlatuje i powraca, przylatuje i przyfruwa, przeskakując bariery, kpiąc z kontroli celnych [...] chmura pozbawiona granic, szpieg powietrza i wody, forma archetypu, coś z przeszłości, coś z głębi, z dołu...(Julio Cortázar, "Gra w klasy").

 

 

 

th

Czy są wśród nas "nieumiejący śpiewać"? Wywiad z Agnieszką Franków-Żelazny

O profesjonalistach i amatorach w chórze, o dyrygowaniu i podróżowaniu oraz o tym, że śpiewanie może uzależniać z Agnieszką Franków-Żelazny rozmawia Ewa Schreiber

th

Jednocząca siła muzyki czyli śpiewające uniwersytety

Okres studiów to czas zdobywania wiedzy, różnorodnych doświadczeń, poszukiwania życiowych ścieżek. Jednym z bardziej znaczących działań na rzecz kultury studenckiej jest Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich Universitas Cantat, pokazujący niezwykłą siłę muzyki, jednoczącej i stojącej ponad wszelkimi podziałami

th

Gwiezdne wojny – rzecz o „Gloria Patri…” Urmasa Sisaska

Wykonanie dzieła Gloria Patri… to dla dyrygenta i chóru sprawdzian techniczny, artystyczny, to także wyzwanie intelektualne i… niemały wysiłek fizyczny. Ten „gwiezdny” utwór właśnie wybrzmiał pod batutą prof. Krzysztofa Szydzisza podczas „PER MUSICAM AD ASTRA 2014”, II Międzynarodowego Festiwalu im. M. Kopernika w Toruniu.

th

Per aspera ad astra - Krystian Adam Krzeszowiak

Droga Krystiana Adama do tego punktu przypomina nieco amerykański film. Pokonał wszelkie trudności, by dopiąć swego. Z małej miejscowości, w której grał na organach i fortepianie wyjechał do Wrocławia, by tu pod kierunkiem prof. Bogdana Makala studiować wokalistykę.

th

Muzyka chóralna - numer specjalny

Najnowszy numer poświęcamy muzyce chóralnej– dawnej i nowej, polskiej i zagranicznej. Jej bogatemu repertuarowi i tradycjom muzycznym, polskim chórom oraz zbiorowemu doświadczeniu śpiewu, które sprawia, że ludzie zyskują wspomnienia na całe życie.

th

O stworzeniu „Stworzenia świata” – recenzja płyty z koncertu finałowego „Universitas Cantat 2013”

Organizowanie festiwali i uczestnictwo w nich to dzisiaj najpopularniejsza forma międzynarodowej wymiany muzycznych doświadczeń. Festiwale chóralne mają to do siebie, że angażują naprawdę ogromną liczbę osób. Miło jest powspominać później taki festiwal, słuchając płyty z koncertu finałowego.

th

Fenomen...? „A Thousand Thoughts” Kronos Quartet

O ostatniej płycie amerykańskiego kwartetu Kronos pisze Agnieszka Nowok.

th

Czwarty, którego nie było

W jakim kierunku następowałyby dalsze przemiany w indywidualnym stylu Tadeusza Bairda? O czwartym okresie twórczości, którego nie było.

th

„Imaginary Landscape No. 4” – studium przypadku

Czy zastanawialiście się, kiedy ostatni raz nie słuchaliście radia? Szum rozgłośni radiowych otacza nas przecież na każdym kroku – w sklepach, w samochodzie, u fryzjera. Przemierzając miasto, można usłyszeć kolejno lub jednocześnie kilkanaście przypadkowych stacji radiowych. Dlaczego zatem twórczo nie wykorzystać tego faktu?

th

Cztery kwartety życia

Niedawno przeczytałam, że muzyka, której słuchamy do okresu dojrzewania, zostaje z nami już do końca. Jeżeli to prawda, ścieżka dźwiękowa mojego życia będzie składać się głównie z utworów czterech kwartetów rockowych lub/i popowych.

th

Cztery czwarte - numer specjalny

Najmniejsza naturalna liczba złożona. Liczba atomowa berylu. Liczba ewangelistów. Dla miłośników muzyki – czteroczęściowa symfonia, kwartet, cztery czwarte… Od dziś czwórce przygląda się również Redakcja MEAKULTURY. Bacznie.

th

„Czwarty raz oznacza zmianę dyrygenta” - wywiad z Jerzym Maksymiukiem

Gwiazda polskiej dyrygentury, kompozytor, pianista, a także wielki miłośnik i wykonawca muzyki współczesnej. Maestro Jerzy Maksymiuk w rozmowie z  Magdaleną Nowicką opowiada o współpracy z Anglikami, początkach Sinfonii Varsovii oraz dyrygowaniu własnymi utworami.

th

„Improwizacja" – z Chopinem w kadrze [Hyde Park]

Sam tytuł filmowej produkcji z 1991 roku słusznie nasuwa muzyczne skojarzenia. Bohaterem (choć właściwie bardziej ofiarą...) propozycji reżysera Jamesa Lapine'a jest Fryderyk Chopin, grany przez… (tutaj stosownie długa „spacja", by wybrzmiały werble) Hugh Granta.

th

Barwne jazzu początki – recenzja książki Krzysztofa Karpińskiego „Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce”

Monografia Karpińskiego prezentuje dokumentalny obraz wczesnego polskiego jazzu na tle ówczesnej obyczajowości. Po jej lekturze nie można mieć wątpliwości, że polski Jazz Age rozpoczął się jeszcze przed II wojną światową.

th

Improwizacja – dla każdego?

O tym, jak wygląda nauka improwizacji w szkołach muzycznych i czy potrzeba do tego wrodzonych zdolności z Alicją Wołyńczyk rozmawia Alicja Zabrocka.

th

Improwizacja w chórze, chór w improwizacji – wstęp do rozważań o tym, co chórmistrz może spotkać w partyturze

Improwizacja w chórze? Hasło budzi duże zainteresowanie moich znajomych dyrygentów. Wydaje się, że chóralistyka i improwizacja to wykluczające się terminy. Jesteśmy oceniani z wierności partyturze, ale improwizowanie z grupą 20, 30 osób wydaje się niemożliwe. Nic bardziej mylnego.

th

Popijając Wiener Melange. Dobrek Bistro

Wiedeń to miasto dobrej muzyki i pięknej architektury. Zaiste, muzyki granej na najwyższym poziomie jest tutaj bardzo dużo. Truizmem jest wspomnieć Wiedeńską Operę, Filharmoników, Złotą Salę Musikverein czy chór chłopięcy Die Wiener Sängerknaben, ale w mieście działa obecnie także wielu muzyków jazzowych, folkowych i rozrywkowych. Pochodzą z różnych krajów Europy i świata. Wszyscy razem tworzą swoisty muzyczny Wiener Melange.

th

Improwizacja powszechna – przegląd wydarzeń

W kalendarzu wydarzeń kulturalnych oferujących muzykę improwizowaną od lat dominują festiwale jazzowe. Czy jednak improwizację można ograniczyć tylko do tego jednego muzycznego gatunku? Zapraszam na „zaimprowizowany" przegląd wydarzeń pozajazzowych z improwizacją w roli głównej.

th

Improwizacja – numer specjalny

Co to jest improwizacja w muzyce? Czy każdy potrafi improwizować? Czy powinien? Najnowszy numer specjalny MEAKULTURY poświęcamy właśnie improwizacji – sztuce, a może… rzemiosłu? Polecamy Państwa uwadze kilka tekstów ujmujących temat z bardzo różnych stron.

th

Irlandzkie rozmowy z przeszłością

Zjawisko, jakim jest muzyka irlandzka, ma niejedno oblicze – bardziej lub mniej tradycyjne, ograniczone do lokalnej grupy i czasu wolnego lub komercyjne i skierowane do szerokiej publiczności.  Inspiracje wokalistów nie zawsze inspi zamykają się w obrębie tradycyjnej muzyki irlandzkiej. Jak z przeszłością rozprawiają się współcześni irlandzcy muzycy:  zespół Kíla, Liam Ó Maonlaí oraz Sinéad O'Connor?

th

Irlandzka, czyli jaka? O wyspiarskiej muzyce

Istnieje wiele powodów, dzięki którym tradycyjna muzyka irlandzka jest dobrze znana i popularna także poza samą wyspą. Jednym z nich jest na pewno pamiętny dubliński finał Eurowizji z roku 1994, podczas którego jako przerywnik pokazano zalążek tego, co później stało się spektaklem Riverdance, a co zainspirowało rozliczne przedstawienia oparte na tańcu irlandzkim, takie jak Lord of the DanceDancing on dangerous ground czy Ragús. Stały się one doskonałym sposobem na promocję i sprzedaż muzyki irlandzkiej, będąc jednocześnie reklamą i surogatem Szmaragdowej Wyspy.

th

Concerto grosso na perliczkę i smyczki

Co mogła gotować żona François Couperina? Dlaczego „potage à la royal” trzeba przygotowywać w kilku etapach? Jak ułożyć barokowy jadłospis muzyczny? Czemu brzmienie organów jest takie smaczne? Co jadają i gotują wykonawdcy muzyki dawnej? Czy Barokowa melokuchnia Philippe'a Beaussanta rzeczywiście „nie tuczy”?

th

Rossiniego "Grzechy starości"

"Płakałem w życiu dwa razy: raz, kiedy umarła mi matka, i drugi, gdy na moich oczach kelner upuścił indyka z truflami do jeziora Como..." - miał powiedzieć nie kto inny, jak Gioacchino Rossini, znany ze swego muzycznego geniuszu w dziedzinie twórczości operowej, a także z subtelnego podniebienia...

th

Przyglądając się współczesnej muzyce irlandzkiej. Przystanek Zooming: Ireland

Zacznijmy zatem od końca. Od początku końca. Wszystko się sypie i rozjeżdża. Równe zagranie trywialnie prostej melodyjki o „kreskówkowym” charakterze okazuje się być zadaniem nie do wykonania dla szóstki muzyków Sepia Ensemble...

th

Irish Contemporary Music - Interview with Enda Bates

O różnorodności współczesnej muzyki irlandzkiej, o wolności wyboru oraz roli muzyki tradycyjnej i popularnej w swojej własnej twórczości opowiada Enda Bates - kompozytor, muzyk, producent i wykładowca w Trinity College w Dublinie.

th

Zooming Ireland w Dublinie [Korespondencja]

Miniony miesiąc stał się dla polskiej i irlandzkiej muzyki współczesnej czasem niezwykle ciekawej wymiany artystycznej za sprawą projektu „Zooming: Ireland”. Jego celem było lepsze poznanie współczesnej, polskiej twórczości muzycznej w Irlandii oraz nowej muzyki irlandzkiej w Polsce.

th

Irlandia - numer specjalny

W oczekiwaniu na Dzień Św. Patryka, w którym każdy z nas ma poczuć się przez chwilę Irlandczykiem oddajemy w Wasze ręce numer specjalny poświęcony muzyce Szmaragdowej Wyspy. Piszemy o tradycji muzycznej tego kraju, o współczesnych wykonawcach i kompozytorach oraz o koncertach w ramach polsko-irlandzkiej współpracy artystycznej.

th

Top Music Wembley

Fani polskiej muzyki popularnej z pewnością nie powinni przegapić w swoim kalendarzu koncertowym daty 19 kwietnia – na słynnej londyńskiej Wembley Arena wystąpią wtedy najbardziej rozpoznawalne obecnie twarze polskiej fonografii.

th

Nela Rubinstein, czyli jak być kulinarną Artystką

Kulinarna dyplomacja w służbie muzyki? Postać Neli Rubinstein dowodzi, że połączenie to jest nie tylko możliwe, lecz także samo w sobie może stać się sztuką. Opiekuńcza i dyskretna, Nela stała się wyjątkową towarzyszką życia Artura Rubinsteina, a świadectwem jej fascynującego - i wypełnionego kulinarnymi przygodami - życia jest książka "Kuchnia Neli".

th

Tafelmusik XXI wieku…, czyli o mariażu muzyki i marketingu w gastronomii

Czy rodzaj słuchanej muzyki może wpłynąć na to, jakie wino kupimy albo na to, w jakim tempie jemy posiełek w restauracji? Czym jest marketing multisensoryczny i jaki udział ma w nim muzyka? Czym jest współczesna "Tafelmusik" i jak badać jej oddziaływanie na konsumentów? 

th

Dyrygować kuchnią

Agata Wojda, szefowa kuchni restaturacji Opasły Tom przy ulicy Foskal w Warszawie, opowiada o swojej muzycznej edukacji i o tym, jak muzyczna wrażliwość wpływa na jej sposób myślenia o sztuce kulinarnej.

th

Muzyka i kuchnia - numer specjalny

Kuchnia i muzyka. Pozornie odległe. Coś dla ciała i coś dla ducha. Coś dla podniebienia i coś dla ucha. A jednak mają więcej wspólnego niż by się mogło wydawać...

th

Zła muzyka nie istnieje – o przyjemnościach muzyki popularnej

Mit muzyki popowej, która dokonuje degrengolady społeczeństwa, a także upadku wartości sztuki muzycznej, uruchamia nieustającą nagonkę przeciwko niej. Mechanizm krytyki muzyki popowej działa jak pokoleniowa poczta pantoflowa, utrzymując nieprzychylność w stosunku do tejże muzyki, w związku z czym „brzydkie”, a więc masowe, powierzchowne, o teoretycznie niewielkiej wartości estetycznej, etycznej, jest konsekwentnie niedoceniane, a w efekcie niepoddawane muzykologicznej refleksji na gruncie polskim.

th

Połowy talentu – połowa talentu? [Hyde Park]

Może nie zdajesz sobie z tego jeszcze sprawy, ale trudno o moment w ciągu dnia, w którym nie słuchałbyś muzyki. Może do końca sam tego nie wiesz, ale ciągle jesteś zalewany natłokiem dźwięków, które przedostają się do twojej nieświadomości i powodują różne reakcje, budzą wielorakie emocje.

th

Disco Polo Not Dead

Od dłuższego czasu na łamach prasy, w telewizji, w radiu i w Internecie rozbrzmiewa gorąca dyskusja na temat wielkiego powrotu disco polo. W mediach mówi się nawet o swoistym renesansie tego gatunku muzycznego – nie zauważa zaś, że tak naprawdę disco polo nie ma skąd wracać… ono cały czas było obecne.

th

Współczesna polska muzyka pop – numer specjalny

Czy „popularne” znaczy „masowe”? Albo: czy „popularne” to „znane wszystkim”? A może popularne jest tylko to, co rozrywkowe? Może to, co powtarzalne, dające się rozpoznać? Może wreszcie to, co emocjonalne – w przeciwieństwie do rozumowego? Czy skoro „klasyczne” jest poważne i wysokie, popularne mamy nazywać niskim? Może wszak to, co popularne, może być wartościowe? I w końcu: czy klasyczne, jako elitarne, może stać się powszechne?

th

Jarosław liturgicznie

„Pieśń naszych korzeni” jest szansą, aby choć raz w roku, przez siedem dni, bacznie przyjrzeć się temu, co konstytuuje nas w fundamentalnych sferach: sferze religii, sferze szeroko pojętej tradycji i na koniec w sferze estetycznej – bo przecież nie ulega wątpliwości, że cała muzyka, z którą spotykamy się na co dzień, ma swoje korzenie w pieśni.

 

th

Zapach ciała i instrumentu

Powietrze niesie w sobie wiele i przyjmuje na siebie wiele. Jednocześnie. Powietrze drga i powietrze pachnie. Słuchając drgań, czuć zapach. Czując zapach, słuchać drgań. Wspólne: powietrze w niemieckim mieście Darmstadt, 49°52’N 8°39’E, na prawach powiatu, w kraju związkowym Hesja, średnie dzienne temperatury w sierpniu 22° C. Wspólne: tuberculum olfactorium uczestników 47. Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki – część węchomózgowia zbudowana z neuronów zwanych wyspami Calleji, sterująca procesami multisensorycznymi, odpowiedzialna za działanie ośrodka przyjemności i przyjmująca włókna węchowe z receptorów odorantów.

th

Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu

Hiszpańsko-francuski pieśniarz Manu Chao nieodmiennie kojarzy mi się z Warszawą i z upalnym latem 1999 roku, które, świeżo przeprowadziwszy się do stolicy, spędziłem w mieszkaniu mojej kuzynki przy Marszałkowskiej.

th

W windzie podświadomości

Czwarte, trzecie, drugie... Ile można czekać? Z drugiej strony, dobrze, że winda działa – noszenie po schodach kilkukilogramowych siatek na piąte piętro nie należy do przyjemnych. A ten śpiewak z parteru znowu ćwiczy. Ciekawe, co? Może partię Orfeusza?

th

Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała

O Almie Mahler-Werfel pisze się w kontekście mężczyzn. Wskazuje się na jej liczne romanse i trzy nieudane małżeństwa. Żona Gustawa Mahlera, Waltera Gropiusa i  Franza Werfla, kochanka Aleksandra von Zemlinsky’ego, Paula Kammerera, Oskara Kokoschki, czy księdza Johannesa Hollnsteinera. Alma Mahler, czyli dodatek do mężczyzn. Alma Mahler, która igrała z Bogami. Łatwo ją ocenić. Dziwka! – rzeknie prawicowiec; kobieta wyzwolona mruknie ktoś zza drugiej strony barykady. Czy można o Almie pisać inaczej?

th

O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy

W hipererudycyjnym eseju muzycznym De Materie Louisa Andriessena i w perfekcyjnie dopracowanej w każdym szczególe inscenizacji Heinera Goebbelsa wszystko do siebie idealnie pasuje, wynika z siebie, równoważy się, odbija się w sobie nawzajem – poza owcami. Owce do niczego nie pasują, z niczego nie wynikają, nic nie znaczą. Wydają się parodiować sztukę, wyśmiewać racjonalizm, kwestionować harmonię. Są czystą anarchią, dadaistycznym objet trouvé umieszczonym w samym środku operowego widowiska.

th

Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA - numer specjalny

Gala wręczenia nagród w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA już za nami. Po odświętnych emocjach, przemówieniach i gratulacjach przyszedł czas na trwały owoc konkursu – publikację numeru specjalnego MEAKULTURY złożonego z nagrodzonych tekstów.

th

Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych - relacja

10 maja o godz. 16.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyło się wyczekiwane rozdanie nagród pierwszej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Jego celem jest uhonorowanie i przybliżenie szerszej publiczności postaci ważnych dla polskiej krytyki muzycznej. Konkurs ma też zwrócić uwagę na młodych twórców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność na rynku muzycznym oraz zaprezentować dorobek zagranicznych muzykologów, dziennikarzy, publicystów, którzy swoją pracę poświęcili badaniu i promowaniu muzyki polskiej na świecie.

th

Kompozytor słów. Tomasz Mann i muzyka.

W młodości marzył o karierze dyrygenta i grał zawzięcie na skrzypcach. Na gramofony i płyty potrafił przeznaczyć w jeden dzień roczną pensję. Przyjaźnił się z najwybitniejszymi kompozytorami swoich czasów. I został pisarzem.

th

„Toccata C-dur: utwór na całe życie” – wywiad z Antonim Liberą, pisarzem i tłumaczem

Antoni Libera – autor bestsellerowej powieści Madame, badacz i tłumacz dzieł Samuela Becketta, laureat prestiżowych nagród, między innymi pierwszej nagrody w konkursie wydawnictwa „Znak”, nagrody „Literatury na Świecie” za przekład powieści Molloy i cztery nowele Becketta oraz nominacji do IMPAC Dublin Literary Award czy Nagrody Angelus. Ostatnio wydał tryptyk nowelistyczny Niech się panu darzy, który oprócz tytułowej noweli zawiera opowiadania Widok z góry i z dołu i Toccata C-dur, a także przekłady tragedii Sofoklesa oraz, wraz z o. Januszem Pydą, Jesteście na Ziemi, na to rady nie ma! Dialogi o teatrze Becketta.

th

Subiektywna korespondencja sztuk

Czy literatura może zainspirować do wniknięcia w muzykę? Bez wątpienia, ale przecież, zanim jeszcze nauczymy się czytać, umiemy już słuchać… O ile łatwo byłoby mi wskazać książki, które sprawiły, że podjęłam studia filozoficzne, o tyle w przypadku książek o muzyce (lub muzycznych – wszak to nie to samo) kierunek inspiracji przebiegał odwrotnie: pierwotna była pasja muzyczna, potem zaś przyszedł pomysł na odnalezienie muzycznych wątków w literaturze.

th

W brzuchu anakondy albo „szara-naga-jama”

Takiego stopniowania napięcia, jakie miało miejsce przed premierą Czarodziejskiej góry, mogliby uczyć się od organizatorów Malta Festival twórcy filmowych dreszczowców. Od dawna bowiem mówiło się, że powstaje dzieło wyjątkowe; na podstawie powieści, której właściwie nie można streścić; z muzyką, jakiej wcześniej w operze nie słyszano i dodatkowo w wyjątkowej obsadzie. Nic dziwnego, że darmowe wejściówki na trzy poznańskie spektakle (26-28 czerwca) rozeszły się błyskawicznie i do ostatniej chwili trwały ich licytacje, aby jednak się na to wydarzenie dostać.

th

„Muzyka jak z powieści” – numer specjalny

Przed Państwem prawdziwie „epicki” numer specjalny MEAKULTURY: „Muzyka jak z powieści”, w którym z zapamiętaniem śledzimy muzyczne wątki w literaturze pięknej. Zapewne każdy z nas pamięta powieść, opowiadanie lub nowelę, których tematyka lub zupełnie poboczne wątki poświęcone były muzyce. Nikomu bowiem większej radości nie sprawia odkrywanie muzycznych motywów w literaturze, niż nam – melomanom, muzykologom, muzykom.

th

"Toccata C-dur" po włosku

Właśnie ukazał się przekład opowiadania Antoniego Libery Toccata C-dur na język włoski pod tytułem La toccata in do maggiore. Jest to kolejny międzynarodowy sukces pisarza, którego słynną Madame przetłumaczono na dwadzieścia języków.

th

Jak Cię słyszą, tak Cię piszą - o polskiej muzyce w prasie zagranicznej w 2015 roku

O jakich polskich twórcach pisała w minionym roku prasa zagraniczna? Jakie wydarzenia związane z polską muzyką przykuły uwagę krytyków muzycznych za granicą? Zachęcamy do lektury kilku anglojęzycznych artykułów, wywiadów i recenzji, które zebrała Iwona Granacka.

th

Z okazji Jubileuszu. Słowo od Redaktor Naczelnej

Z okazji Jubileuszu, Redaktor Naczelna i założycielka pisma - dr Marlena Wieczorek napisała kilka słów od siebie.

th

Nieznana rodzina sławnego skrzypka

Wielkie talenty zwykle nie rodzą się w próżni. Tak było i w przypadku Henryka Wieniawskiego, którego geniusz mógł w pełni rozkwitnąć tylko w domu o muzycznych tradycjach. Wśród krewnych i potomków „polskiego Paganiniego” odnajdziemy wielu uzdolnionych, dziś trochę zapomnianych artystów, którym warto poświęcić nieco uwagi.

th

Małe piosenki na fortepian i taśmę. Najnowsza płyta Domowych Melodii

Kiedy wiele miesięcy temu usłyszeliśmy o zespole nagrywającym swoje piosenki w króliczych uszach, w lo-fi i w całkiem dobrym humorze – piosenki, które w dodatku nie tak łatwo kupić – okazało się, że społeczeństwo bardzo potrzebuje takich nietypowych, warsztatowych, „znormalniałych” muzycznych rozwiązań. Najnowsze dokonania Domowych Melodii możemy podziwiać na dwupłytowym albumie 3.

th

Kto nam wychował kompozytorów?

Kim byłby Johann Sebastian Bach, gdyby nie zajmował się muzyką? Może zostałby piekarzem i wówczas spędzałby całe dnie na wałkowaniu ciasta, a nie na wałkowaniu dzieł Johanna Adama Reinkena czy Vincenta Lübecka?

th

Domowo, rodzinnie. Numer specjalny

Nie od dziś wiadomo, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. Co jednak mieli powiedzieć Bach czy Mozart, żyjący w czasach, gdy fotografii nie było? Co mają powiedzieć współcześni kompozytorzy w dobie zdjęć cyfrowych, kiedy to czasami spośród piętnastu podobnych ujęć trudno wybrać jedno korzystne? A tu w dodatku trzeba wybrać to korzystne dla całej rodziny?

th

Rodzina Berlinów na dalekiej Północy – o życiu muzycznym w XVIII-wiecznym Trondheim

Dla wielu melomanów historię muzyki norweskiej otwiera zapewne twórczość Edvarda Griega. To, co działo się do połowy XIX wieku w niezbadanej ojczyźnie wikingów, stanowi niejednokrotnie jedynie krótki, poboczny wątek w bogatej historii muzyki europejskiej. Co prawda, Norwedzy nie mieli swoich „Bachów”, jednak i u nich znalazła się mała „rodzinna dynastia”, której członkowie zdominowali działalność muzyczną w XVIII-wiecznym Trondheim.

th

Krytyka poniżej krytyki

Nie od dziś mówi się, że do krytyki muzycznej należy podchodzić z rezerwą. Krytycy towarzyszą nam od przeszło dwustu lat, a ich recenzje potrafiły zarówno dodawać skrzydeł, jak przyczyniać się do głębokiej depresji. Co ciekawe, to właśnie akty negatywnej krytyki najsilniej zapisały się w powszechnej pamięci Czyżby to była dewiza przyświecająca współczesnemu duetowi krytyków?

th

Entuzjastki i sklepowe czyli o krytyce. Wywiad z Jackiem Hawrylukiem

Kiedy posłodzić, a kiedy przysolić. Jak przyrządzić recenzję żeby jej nie wysmażyć. I co zrobić żeby  odbiorca był wstrząśnięty, lecz nie zmieszany. Wicedyrektor radiowej Dwójki zdradza tajniki krytycznej kuchni.

th

"Praktyka krytyka". Numer 200. MEAKULTURA.pl

W nawiązaniu do Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, jednego z najważniejszych projektów naszej fundacji oraz do istoty funkcjonowania meakultura.pl, zrodził się pomysł 200. numeru specjalnego, noszącego tytuł Praktyka krytyka.

th

Szabłowska i Szewczyk monofonicznie. Recenzja książki „Ludzkie gadanie. Życie, rock and roll i inne nałogi"

Ludzkie gadanie… to nie tylko muzyczna pocztówka z życia dziennikarzy z czasów PRL-u, to też konglomerat ludzkich historii, które splatają się ze sobą i przecinają. O poszczególnych bohaterach książki mówi się więcej, mniej, wspomina mimochodem, dopowiada przy okazji, wiąże się daną postać z inną, na fali jednego wspomnienia rodzi się inne, a w jego tle jeszcze kolejne…

th

Chopin: w trybie przypuszczającym [Hyde Park]

Fryderyk Chopin i upajająca słodycz jego muzyki są w naszym życiu czymś tak oczywistym jak następstwo pór roku albo jak to, że Warta przepływa przez Poznań. Ale czy mógłby istnieć świat bez Chopina?

th

„Smakosfera, podobnie jak styl kompozytorski, jest zawsze wypadkową elementów społecznych i indywidualnych.”

O ulubionych potrawach i smakosferze Chopina oraz jego zamiłowaniu do dobrej kuchni  z Wojciechem Bońkowskim rozmawia Anna Kruszyńska.

th

O zachowaniu się przy stole – XVII Konkurs Chopinowski w oczach krytyków (część I)

W przypadku takiego wydarzenia, jakim jest w Polsce Konkurs Chopinowski, obszerny zbiór wypowiedzi i ich gatunkowe, warsztatowe oraz stylistyczne zróżnicowanie tworzy wystarczająco duży materiał poglądowy do refleksji nad polską krytyką chopinowską w roku 2015.

th

Nokturn g-moll op. 15 nr 3 Fryderyka Chopina

Nokturn g-moll zajmuje ostatnie miejsce w opusie 15, dedykowanym Ferdynandowi Hillerowi, a wydanym w 1833 roku. Aura tajemniczości, którą rozpościera już od pierwszych taktów, wielokrotnie skłaniała komentatorów twórczości Chopina do barwnych interpretacji.

th

Stephen Heller i jego związki z Fryderykiem Chopinem

Stephen Heller, węgierski kompozytor i pianista, był zafascynowany postacią i twórczością Fryderyka Chopina, dając temu wyraz m.in. w utworze napisanym na śmierć Polaka - Aux Mânes de Fréderic Chopin. Elégie et marche funèbre op. 71 - oraz w cyklu etiud mających za zadanie przygotować do wykonywania jego dzieł - 21 Technische Studien als Vorbereitung zu Werken Fr. Chopins op. 154.

th

Chopinowski etnocentryzm? Podróże Fryderyka Chopina

Fryderyka Chopina dobrze opisuje topos homo viator. Znacznie trudniej ująć jego postać w ramy terminu „etnocentryzm”. A jest to termin bardzo ważny, jeśli prześledzimy kwestie recepcji twórczości najważniejszego polskiego kompozytora.

th

Fryderyk Chopin - numer specjalny

Najnowszy numer specjalny MEAKULTURY poświęcony jest Fryderykowi Chopinowi. Data ukazania się tej  publikacji nie jest przypadkowa. Kompozytor urodził się 1 marca (bądź, jak twierdzą niektórzy badacze, 22 lutego) 1810 roku w Żelazowej Woli. Nasz numer specjalny będzie zatem swego rodzaju prezentem urodzinowym. 

th

Muzyczne napędzanie grzechów poważnych

O wpływ muzyki na nasze zachowanie najlepiej byłoby zapytać ekspertów w dziedzinie psychologii, jednak dla muzycznych pasjonatów, znawców czy laików, kwestia ta nie jest obca. Często słyszy się o czarno-białym jak klawisze fortepianu podziale na muzykę „dobrą” i „złą”, wzorcową i mierną, uszlachetniającą i deprawującą – albo po prostu poważną i popularną. Rozczarować może się ten, kto ślepo wierzy w ów szablonowy schemat. Nie zawsze to, co dobrze skomponowane artystycznie musi za sobą nieść to, co dobre moralnie.

th

Janusowe oblicze muzyki. Recenzja tomu "Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Muzyka i Moralność" pod redakcją Anny Chęćki-Gotkowicz

Spośród wszystkich dziedzin sztuki muzyka uchodzi za najbardziej niewinną, wolną od treści i znaczeń, a mimo to w ulotnym doświadczeniu, dotykając najskrytszych pokładów ludzkiej wrażliwości, prezentuje swą hipnotyczną siłę, wyrażając tak wiele i nic zarazem. Czy możliwe jest zatem, by dźwięki kryły moralne przesłanie?

th

Etyczny wymiar muzyki. Czy muzyka była jednym ze źródeł ucisku w obozach zagłady?

Kim jest człowiek? Czym jest muzyka? Takie pytania zadają sobie zarówno etycy jak i estetycy.  Podmiot jakim jest człowiek i przedmiot, narzędzie jakim jest muzyka. Człowiek, osoba, czyn, moralność. Zagadnienia, które były, są i będą w centrum zainteresowania filozofów moralności.

th

Perspektywa psychologii muzyki w obliczu moralności. Wywiad z Doktorem Rafałem Lawendowskim

Filozoficzne pytania, psychologiczne odpowiedzi. O wpływie muzyki na nasze moralne zachowanie, z punktu "słyszenia" psychologii, opowiada Dr Rafał Lawendowski w wywiadzie przeprowadzonym przez Katarzynę Bogdanowicz i Weronikę Bigus.

th

Uchem filozofa: Czy muzyka może być moralna? - numer specjalny

Rozważania nad istotą muzyki nie ograniczają się wyłącznie do kategorii artystycznych czy estetycznych, obejmują także sferę etyczną. Niejednokrotnie rozmyślamy o przyjemności – bądź jej braku – doświadczanej podczas słuchania wybranego utworu muzycznego. Rzadziej jednak stawiamy pytanie, jak robili to starożytni filozofowie, czy w muzyce istnieje dobro lub zło. A zatem: czy muzyka może być moralna?

th

Atak na Europę! Polscy artyści na Eurosonic Noorderslag 2016

Od trzydziestu lat małe, holenderskie miasto Groningen na cztery dni w roku zamienia się w miejsce spotkań ludzi, dla których muzyka to nie tylko radio w tle lub słuchawki na uszach w drodze do pracy. Eurosonic Noorderslag to wyjątkowo różnorodne i barwne połączenie festiwalu i konferencji.

th

Między dźwiękami

WIELE SIĘ OSTATNIO PISZE I MÓWI O NARCYZMIE – CHOROBIE NASZYCH CZASÓW. EPIDEMIA JEST JUŻ WŁAŚCIWIE FAKTEM, DOTYKA W RÓŻNYCH POSTACIACH WSZELKIE FORMY LUDZKIEJ EGZYSTENCJI, JEST PRZEDMIOTEM ROZWAŻAŃ PSYCHOLOGÓW, SOCJOLOGÓW, POLITYKÓW, ALE JAKBY RZADZIEJ ARTYSTÓW, KTÓRYCH NARCYZM WYDAJE SIĘ WSZYSTKIM OCZYWISTY I NAWET NIEZBĘDNY. 

th

„Your Eyes Can Deceive You”: „Gwiezdne Wojny” i muzyka eksperymentalna

Prawdopodobnie w chwili, w której czytacie ten tekst, większość z Was ciągle jest w tej samej sytuacji, co ja kończąc go – wciąż czekamy na NASZ seans nowej części Gwiezdnych Wojen. Prawdopodobnie więc wiecie na temat dźwięku oraz muzyki w nowej części mniej więcej tyle co ja: że John Williams skomponował kolejną część klasycznej ścieżki, zaś nad dźwiękowym dizajnem świata przedstawionego ponownie czuwa Ben Burtt, który (wnioskując po trailerach) bazuje w dalszym ciągu na audialnym „kapitale założycielskim” filmu z roku 1977 (oficjalnie nazywanego Star Wars Episode IV: New Hope).

th

Drugi obieg polskiej piosenki

Twierdzenie, że disco polo to współczesna twórczość ludowa jest nieaktualne: muzyka discopolowa miała w sobie wiele z nowoczesnego folkloru, ale ponad 20 lat temu. Dziś ten gatunek nie wymaga specjalnej ochrony.

th

Pięćdziesiąt pięć przymiarek do śmierci

Historia Aninki i Pepíčka, osieroconego przez ojca rodzeństwa, które musi zdobyć świeże mleko dla chorej matki, ale nie ma pieniędzy, idzie więc w ślady ulicznego kataryniarza Brundibára i próbuje zarobić na zakupy śpiewaniem – to w gruncie rzeczy dość prosta i w założeniu uniwersalna opowieść o zwycięstwie dobra nad złem. W Theresienstadt nabrała całkiem nowych znaczeń i urosła do rangi symbolu żydowskich losów.

th

Lekkomyślność. Bach Giuliana Carmignoli

Transmisja radiowa przemienia muzykę, odrywa ją od ciał wykonawców i niesie daleko. Schwytana w rozpiętej nad naszymi głowami pajęczej sieci eteru daje się słuchać bez względu na fizyczne oddalenie.

th

Gala Finałowa drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych - relacja

12 maja o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyło się wyczekiwane rozdanie nagród drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Konkurs odbył się z inicjatywy Fundacji MEAKULTURA. Jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce, a jego pomysłodawczynią jest Prezes Fundacji, dr Marlena Wieczorek.

th

Nagroda Specjalna dla Johna Allisona

W tym roku Nagroda Specjalna trafiła do rąk brytyjskiego krytyka muzycznego, Johna Allisona. W imieniu laureata nagrodę odebrał Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, Paweł Potoroczyn.

th

Druga edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych - numer specjalny

Za nami druga edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA zorganizowanego przez Fundację MEAKULTURA. Po miesiącach konkursowych zmagań, po uroczystej Gali przychodzi czas na refleksję i spokojną lekturę tekstów, które w tym roku przyniosły laury swoim autorom.

th

Ania Broda i muzyka elficka

"Właściwie trudno mi powiedzieć, czy to ja zajmuję się Muzyką, czy Muzyka zajmuje się mną?" Takimi słowami Ania Broda wita osoby odwiedzające jej stronę internetową. Jak tworzy? Czy piosenki dla dzieci to istotna część jej twórczości? Zapraszamy do przeczytania wywiadu z wokalistką.

th

Smykofonia - seria płyt dla najmłodszych

Jak zachęcić dzieci do słuchania muzyki poważnej? Jak im ją przybliżyć, skoro na co dzień stykają się przede wszystkim z muzyką popularną? Jak sprawić, by wydawała im się intrygująca, by kojarzyła się z przyjemnością i zabawą?

th

Muzyka dla Dzieci - numer specjalny

Muzyka dla dzieci to oczywiście temat-ocean. Z okazji Dnia Dziecka, w naszym numerze specjalnym staraliśmy się spojrzeć na nią z kilku stron: biorąc pod uwagę umuzykalnianie dzieci, ich edukację muzyczną  oraz  komponowanie utworów "dziecięcych" czy też kierowanych do  dzieci.

th

U progu kariery pianistycznej

Wobec coraz większej liczby początkujących pianistów niezwykle interesujące wydaje się pytanie o to, co warunkuje ich sukces w edukacji pianistycznej? Niewątpliwie wpływ ma na to cały szereg czynników różnej natury. Choć kwestia determinant sukcesu wykracza poza ramy tego artykułu, ważne dla dalszych rozważań wydaje się ustalenie zależności między tzw. talentem, rozumianym tu jako predyspozycje wrodzone oraz umiejętności nabyte podczas wielu lat pracy z instrumentem a potencjalnym sukcesem adepta.

th

Edukacja małego dziecka według Edwina E. Gordona

Profesor E.E. Gordon opracował teorię uczenia się muzyki, która w bardzo prosty, logiczny sposob pozwala skutecznie prowadzić dzieci przez muzyczny świat. Zaczyna się od akulturacji, która nigdy się nie kończy – podobnie jak rosnący niemal z każdym dniem zasób słów i zwrotów.

th

Moses muss singen - opera dziecięca Prasquala

Niewiele dzieł napisanych przez polskich twórców z myślą o dzieciach odniosło międzynarodowy sukces i było wystawianych poza granicami Polski. Tym bardziej należy zwrócić uwagę na operę dla dzieci Prasquala Moses muss singen, której premiera odbyła się w 2010 roku w Städtischen Bühnen Münster. O sukcesie tego dzieła może świadczyć również fakt, że w kolejnych sezonach przedstawienie to było z powodzeniem regularnie wznawiane.

th

Na konferencję marsz!

Na muzycznej mapie Polski zakorzeniły się już na dobre różnego rodzaju festiwale czy cykle koncertów prezentujące słuchaczom porcje dobrej muzyki. Coraz częściej jednak towarzyszą im wydarzenia, w których nie dźwięk, a słowo mówione odgrywa główną rolę: konferencje, sympozja, wykłady, konwersatoria, spotkania z kompozytorami czy muzykologami. Nie o nich jednak tutaj, lecz o wydarzeniach, podczas których zaczyna się rozmowa i wymiana myśli o muzyce ludzi młodych, którzy w przyszłości być może tworzyć będą krajobraz kulturalny naszego kraju – konferencjach studenckich.  

th

Interaktywność bardzo kontrolowana

Wśród czarnych ścian sali kameralnej Narodowego Forum Muzyki dwóch wykonawców - widoczny dla publiczności flecista Tarmo Johannes oraz odpowiedzialny za elektronikę Tammo Sumera, ukryty z tyłu na miejscu akustyka. Obaj jednak tak samo ważni, o równorzędnej roli w procesie wykonawczym.

th

A / Å

Pod względem historycznym Aarhus jest jednym z najstarszych miast Skandynawii. Biorąc pod uwagę średnią wieku mieszkańców, plasuje się jednak w czołówce najmłodszych miast Danii. Aarhus to drugie największe miasto Danii, w którym od niemal dwóch lat, z większymi lub mniejszymi przerwami, mieszkam i studiuję. Trudno wyrzec się porównawczego charakteru opisów, doświadczeń nabytych podczas dwóch lat studiów w Det Jyske Musikkonservatorium, pobytu w Aarhus, ze studiami w Akademii Muzycznej w Krakowie, ponad dwudziestoma latami spędzonymi w „stolicy intelektualizmu i kultury”.

th

Numer specjalny. Współczesny twórca. Drogi i wybory

Prezentowany Państwu numer specjalny jest pokłosiem konferencji naukowej Elementi IV. Artykulacje organizowanej w marcu bieżącego roku przez Koła Naukowe Studentów: Kompozycji oraz Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Co za tym idzie, tworzony był przez odmienne środowiska: teoretyczne i kompozytorskie. Tytuł od początku co najmniej dwuznaczny i niepewny, ponieważ sam temat konferencji dostarczał wielu problemów organizatorom i prelegentom. Jak to często w takich sytuacjach bywa, czas zweryfikował to, co niedopowiedziane.

th

Czy historię muzyki XX wieku należy napisać raz jeszcze? Wywiad z Marcinem Trzęsiokiem

Od kilku lat zaobserwować można zmiany w sposobie pisania o muzyce. O tym jak te zmiany przebiegają i dlaczego historię muzyki XX wieku trzeba napisać raz jeszcze w wywiadzie przeprowadzonym przez Annę Gluc i Karolinę Dąbek opowiedział nam Marcin Trzęsiok - teoretyk muzyki i filozof, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W swoich rozważaniach zajmuje się estetyką muzyki XIX i XX wieku.

th

Wprowadzenie do kampu w muzyce współczesnej

Podejmując temat estetyki kampu w sztuce, zdawałem sobie sprawę, że trudno ją sformułować w twardym wywodzie teoretycznym. Definicje kampu zmieniały się na przestrzeni ostatnich 50 lat, a przynależność konkretnych dzieł do tej estetyki w wielu przypadkach jest niejednoznaczna. Również na początku należy zadać pytanie, jakie są  właściwie związki kampu z muzyką.

th

Video wykład. Kwestia wyboru - cz. 1

W naszym codziennym życiu stykamy się z wyborami, często z pozoru nieistotne działania, które podejmujemy mają olbrzymie konsekwencje dla naszej przyszłości. Cyfrowy świat otwiera przed współczesnym kompozytorem setki dróg, które przechodzą przez filtr jego doświadczeń, czy upodobań estetycznych. Nieznajomi wkraczają w życie. Świat dyskretnie modeluje wrażliwość.

th

Rzecz o wywijaniu marynarkami. Konformizm i kontestacja w polskim big beacie

Kiedy myślimy o polskiej muzyce popularnej w PRL, do głowy przychodzą nam Jarocin, drugi i trzeci obieg, próby omijania komunistycznej cenzury czy wręcz otwarty sprzeciw wobec władzy. A jak wyglądał stosunek muzyków i słuchaczy do PRL-owskiej rzeczywistości na samym początku obecności muzyki rockowej w naszym kraju? Czy zaszczepiony nad Wisłą rock and roll, nazwany u nas big beatem, niósł ze sobą bunt? Czy lata 60. w Polsce były, podobnie jak na Zachodzie, dekadą młodzieńczej kontestacji? Rzućmy okiem na dokumenty oraz wspomnienia z tamtych lat i zobaczmy, co krzyczała młodzież na ówczesnych koncertach.

th

Jak analizować muzykę rockową? "Boskie Buenos" zespołu Maanam

Muzyka popularna, pomimo tego, że istnieje już ponad 50 lat, traktowana jest przez muzykologów marginalnie. Być może ze względu na jej prostotę czy amatorski charakter uważana jest za niewartą głębszych badań, chociaż wciąż nie ma jednej „recepty” na to, jak taką muzykę należy analizować.

th

Rock w Krakowie. Wywiad z Antkiem Krupą.

O tym jak rock’n’roll stawiał pierwsze kroki w Krakowie z polskim muzykiem, kompozytorem, publicystą i dziennikarzem Radia Kraków - Antkiem Krupą -  rozmawia Anna Wyżga.

th

O początkach i znaczeniu muzyki rockowej w PRL-u. Numer specjalny

Paradoksalnie najlepszym czasem dla muzyki rockowej w Polsce był PRL. Chociaż na półkach sklepowych nie było praktycznie niczego, nie mówiąc już o dostępności do muzyki zachodniej, to właśnie wtedy rock rozwijał się najlepiej.

th

Ucieczka w blues - Breakout za granicą

Breakout nie jest najdłużej działającym polskim zespołem rockowym. Nie jest też pewnie pierwszym, który przychodzi na myśl. Ale bez wahania może stawać do rywalizacji o tytuł najważniejszego. Przede wszystkim ma na swoim koncie rewolucyjne dla polskiej muzyki rozrywkowej przejście od brzmienia big beatowego do blues rockowego, tym samym otwierając drogę dla zakochanych w nowszych brzmieniach muzyki zachodniej.

th

Zróbmy to razem

Marek Grechuta śpiewał o ocaleniu od zapomnienia. Mikesz nie śpiewa Grechuty, ale ocala. W założonym przez siebie projekcie Szmata przypomina twórczość pierwszej fali polskiego punka oraz nadaje jej nowe życie. Wspierany przez liderów pierwszych polskich zespołów punk rockowych oraz muzyków spotkanych na swojej drodze, remasteruje i nagrywa na nowo stare kawałki z energią, której pozazdrościć może mu niejeden młody zespół.

th

Gośka Harpsichording

Gośka Harpsichording, a właściwie to Gośka Isphording: jedna z najwybitniejszych interpretatorek muzyki klawesynowej naszych czasów. Artystka – multiinstrumentalistka bierze udział w premierach dziesiątek napisanych specjalnie dla niej utworów, wykorzystując obok klawesynu taśmę, głos, preparacje, syntezator i rozmaite elektroniczne formy kształtowania dźwięku.

th

"Moja muzyka ma barok odgrywać, nie zaś imitować". Wywiad z Andrzejem Kwiecińskim.

"Nie interesują mnie ani stylizacje, ani gra z konwencjami. Moim zamiarem jest tworzenie muzyki, która z odziedziczonych po modernistycznej awangardzie idiomów buduje repertuar gestów pełniących funkcje analogiczne do muzycznych gestów doby baroku." Jaką rolę odgrywa muzyka baroku w życiu i twórczości Andrzeja Kwiecińskiego?

th

Ośrodek w Saint-Leu-la-Fôret w artystycznej i pedagogicznej działalności Wandy Landowskiej

Wanda Landowska odegrała nieocenioną rolę we wskrzeszeniu tradycji klawesynowej na początku XX wieku. Za sanktuarium swoich działań obrała dom w podparyskiej miejscowości Saint-Leu-la-Fôret. Pociągi odchodzące w dni koncertów z Paryża do Saint-Leu-la-Fôret niektórzy nazywali „pociągami Landowskiej”. Zainteresowani przybywali na kursy z całej Europy, ale nie brak było też chętnych z bardziej odległych zakątków świata.

th

Ogólna klasyfikacja typów klawesynu

Dzisiejsza klawesynowa praktyka wykonawcza wyróżnia dwa główne typy instrumentów: kopię historycznego instrumentu oraz klawesyn XX-wieczny. Pierwszy typ korzysta ze wzorów klawesynów oryginalnych, które zachowały się i stanowią dziś niezwykle wartościowe zabytki (często działające) kultury muzycznej minionych epok. Drugi typ to klawesyn stworzony w XX wieku, który inspiruje się w pewnym stopniu klawesynem dawnym. Posiada jednak odmienną specyfikę i różne od swojego przodka walory brzmieniowe. Jak jest zbudowany klawesyn i jak można sklasyfikować jego rodzaje?

th

"Time Present And Time Past” – o barokowo-minimalistycznym recitalu klawesynowym Mahana Esfahaniego

„To instrument naszych czasów” - tak o klawesynie mówi Mahan Esfahani, młody amerykański muzyk irańskiego pochodzenia. Z pełnym przekonaniem i uporem powtarza, że klawesyn jest zarówno „historyczny”, jak i „żyjący”, i że to właśnie ukochany instrument otworzył go na muzykę współczesną. Potwierdzeniem jego zamiłowania do łączenia tego, co dawne i współczesne jest płyta „Time Present And Time Past” nagrana we współpracy z Concerto Köln i wydana nakładem Deutsche Grammophon w 2015 roku.

th

Klawesyn i muzyka nie-dawna. Numer Specjalny

Tytuł niniejszego numeru specjalnego w prosty i przewrotny sposób nawiązuje do typowego skojarzenia klawesynu z muzyką dawną. Ale czym w zasadzie jest muzyka dawna? Określenie to weszło na stałe do słownika muzycznego i przyjęło niechlubną pozycję słowa w pewnym sensie bez znaczenia. Wydanie specjalne poświęcamy klawesynowi nowemu, odkrytemu ponownie w XX wieku.

th

„Passion and Resurrection” Jonathana Harveya, czyli jak dźwiękami oddać świętość, grzeszność, ciemność i światło

Od lat 60. XX wieku pasja Jezusa stała się wyjątkowo popularna wśród kompozytorów. U Jonathana Harveya, z naturalną kontynuacją w postaci zmartwychwstania, przyjęła formę „opery kościelnej” Passion and Resurrection. Jak mistrzowi syntezy udało się połączyć chorał gregoriański i myślenie spektralne? Jak brzmi aura świętego, a jak grzesznika? Dlaczego tylko w jednym momencie pojawia się klaster? Czy możemy usłyszeć aureolę? Warto przyjrzeć się, jak i dlaczego akurat w taki sposób, Harvey skomponował swój utwór.

th

W oparach opery – relacja z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień

W tym roku Warszawska Jesień zapewniła słuchaczom prawdziwy kalejdoskop operowych wrażeń. W programie pojawiła się między innymi warszawska premiera Czarodziejskiej góry Pawła Mykietyna i Zagubionej autostrady Olgi Neuwirth, klasyczne dzieła operowe Salvatore Scriarinna, prawykonanie Memoopery Marty Śniady i Aarona S Sławomira Wojciechowskiego, a także koncerty prezentujące kompozycje parateatralne z tekstem lub śpiewem. Tak szeroki zakres stylistyczny prezentowanych utworów pozwalał przyjrzeć się bliżej operze współczesnej, która, jak się okazało, posiada wiele nieoczywistych twarzy.

th

„W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność”. Rozmowa z Agatą Zubel

O operze współczesnej, roli tekstu w muzyce, śpiewie klasycznym i eksperymentalnym oraz Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna z Agatą Zubel rozmawiała Magdalena Nowicka.

th

Piąte urodziny "Madame Curie" Elżbiety Sikory

W Operze Bałtyckiej wkrótce rozpoczną się przygotowania do wystawienia Sądu ostatecznego Krzysztofa Knittla i Mirosława Bujko, którego premiera planowana jest na inaugurację sezonu artystycznego 2017/2018. Dzieło stanowić będzie trzecią odsłonę cyklu „Opera Gedanensis” promującego współczesnych polskich twórców operowych. Warto więc przyjrzeć się bliżej  kompozycji, która niespełna pięć lat temu zapoczątkowała cały projekt, a była nią Madame Curie Elżbiety Sikory w reżyserii Marka Weissa. 

th

Język operowy Mariusza Trelińskiego

Mariusz Treliński jest obecnie jednym z najbardziej cenionych polskich reżyserów operowych. Ze świata filmu przeszedł do opery i z ogromnym powodzeniem realizuje dzieła należące do kanonu, jak i opery współczesne. Niniejszy tekst w ogólnym zarysie przedstawia najważniejsze cechy jego reżyserskiego stylu. 

th

Opera współczesna – numer specjalny

Istnieje pogląd, że opera to gatunek przeszłości,  a śpiewanie zamiast mówienia to rzecz nienaturalna. Tak twierdził sam Witold Lutosławski, wyrzekając się komponowania dzieł operowych. W niniejszym numerze MEKULTURY pragniemy pokazać, że to tylko bezrefleksyjnie powtarzany stereotyp. Opera współcześnie istnieje i ma się całkiem dobrze!

th

Balet (nie)męska sprawa?

Co sprawiło, że balet z typowo męskiej sztuki skupionej wokół królewskich dworów stał się dziedziną czysto kobiecą, do przesady utożsamianą z małymi tancereczkami w różowych tiulowych spódniczkach albo łabędzimi bohaterkami baletów Czajkowskiego?

logowanie i rejestracja
Wydanie 253