th

Muzyka osobista według Meccorre String Quartet

"Nie chcemy kopiować tego, co zrobiono już wiele razy, by osiągnąć wytyczony regułami ideał. Wzorcem jest ideał muzyczny, który mamy we własnych głowach" – mówią Meccorre String Quartet. Warszawsko-poznański kwartet smyczkowy znalazł się w tym roku wśród trójki artystów nominowanych w kategorii Muzyka Poważna do Paszportów „Polityki”. Od dwóch lat ich wizytówką jest organizowany w Poznaniu Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Q’arto Mondi. Czy zdarza im się łamać muzyczne konwenanse? O co się ze sobą spierają? I dlaczego w twórczości Bacha doszukują się jego powiązań z zakonem różokrzyżowców? O tym wszystkim Meccorre String Quartet opowiadają w naszej rozmowie.

th

Pieśń dla Tarkowskiego

Cykl muzyczny "Nostalghia – Song for Tarkovsky" został stworzony przez francuskiego pianistę i kompozytora, Françoisa Couturiera. Utwory Couturiera to szczególny gatunek – nie tyle muzyka filmowa, co muzyczny komentarz do filmów: "Muzyka inspirowana filmami Andrieja Tarkowskiego, jego ulubionymi aktorami i sposobem, w jaki [reżyser] gra odcieniami barw i dźwięków", jak mówi sam kompozytor. Couturier traktuje filmy Tarkowskiego jako długie, hipnotyzujące poematy. I choć tak mało w nich muzyki, to jednak subtelny świat dźwięków, ciszy i obrazów, okazał się wystarczającą inspiracją dla kompozytora.

th

Inspiracje Chopinowskie w muzyce rozrywkowej

"Mam talent" – program kontrowersyjny (choć z powodu promowania wątpliwych talentów smutnych dziewczynek) czasem potrafi zaskoczyć. Spośród tabunów niezrównanych artystów karaoke pojawił się mały diament – zespół Me, Myself and I. I choć finału nie wygrał, to zapadł w pamięci wielu, dzięki czemu ich debiutancka płyta stała się hitem w rankingach sprzedaży. Finaliści talent show nie zostali jednak jego laureatami, być może dlatego, że w finale zdecydowali się na zaprezentowanie aranżacji utworu Fryderyka Chopina. "Mazurek" wypadł świeżo i atrakcyjnie, choć bardziej wtajemniczonym kojarzył się z dokonaniami Novi Singers, którzy wiele lat temu opracowali na głosy dokładnie ten sam utwór.

th

Dlaczego nie ma wielkich kompozytorek?

Istnieje legenda mówiąca o tym, jak pewnego popołudnia Adam spał, a Ewa, z nudów, wycięła otwory w trzcinie i zaczęła „wydobywać dźwięki”. Adam obudził się i wrzasnął: "Przestań hałasować!", za chwilę zaś dodał: "poza tym, jeśli ktokolwiek miałby to robić to nie ty ale ja". Przytaczając tę historię w eseju Female pipings, Ethel Smyth rozpoczęła rozważania nad trudnościami, jakie napotykają kompozytorki w jej czasach.

th

Najważniejsze jest przeżycie

Wywiad z Aureliuszem Golińskim, założycielem i liderem Arte dei Suonatori -  jednego z najciekawszych polskich zespołów, specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej i klasycznej.

th

On Kocyan Playing Chopin and Liszt

When I first saw Polish pianist Wojciech Kocyan on the concert stage about twenty years ago, I felt he looked just like Fryderyk Chopin: frail, with longish dark-blond hair, sensitive, and sophisticated. Here was a pianist with great emotional and musical intelligence, a refined technique, and subdued charm.

th

Wierzę we własne marzenia

Ma zaledwie 23 lata, nie ukończył jeszcze dyrygentury symfonicznej i operowej na Akademii Muzycznej w Poznaniu, a już posiada tyle dokonań, że mógłby nimi obdzielić kilka osób. Gdy sześć lat temu zakładał młodzieżowo-studencką Orkiestrę l’Autunno, spełniał swoje marzenie. I pewnie nie przypuszczał, że w niedalekiej przyszłości jego muzycy wystąpią z jednymi z najlepszych artystów na świecie.

th

Wiosna Czterdziesta i Pierwsza

Dwa dni temu rozpoczęła się kalendarzowa wiosna, a już dzisiaj zaczyna się czterdziesta pierwsza edycja festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna.

th

41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna. Koncert ingauracyjny

Pierwsze weekendowe dni 41. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna należy zaliczyć do udanych. Świadczyć o tym może nie tylko dobór repertuaru i poziom prezentacji utworów, ale też dobra frekwencja publiczności podczas popołudniowych i wieczornych koncertów. Publiczności, podkreślmy, która ze względu na specyfikę współczesnej muzyki nigdy na tego typu festiwalach nie należała do najliczniejszych.

th

II International Oboe Masterclasses

W dniach 27-30 kwietnia odbędzie się w gmachu Filharmonii Zielonogórskiej II International Oboe Masterclasses. MEAKULTURA objęła patronat medialny nad tym szczególnym wydarzeniem artystycznym. Celem kursu jest umożliwienie młodym muzykom współpracy z wybitnymi instrumentalistami oraz zdobycie wielu nowych doświadczeń zawodowych. Warsztatom towarzyszą koncerty.

th

Młody Muzyk Roku, czyli poważny talent show

Przed nami kolejny finał Eurowizji dla Młodych Muzyków - konkursu przeznaczonego dla nastoletnich instrumentalistów wykonujących muzykę klasyczną. Zmagania, będące swoistą fuzją dwóch muzycznych światów, zorganizowane zostaną w wyjątkowo modnej formie telewizyjnego widowiska, transmitowanego na żywo przez stację TVP Kultura.

th

Kobieca strona muzyki. Część I - Starożytność

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak, to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część I - Starożytność.

th

Kobieca strona muzyki. Część II - Średniowiecze

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Część II - Średniowiecze.

th

Kobieca strona muzyki. Część IV - Barok

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część IV - Barok.

th

Kobieca strona muzyki. Część V - Klasycyzm

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu 'Kobieca strona muzyki'. Dzisiaj część V - Klasycyzm.

th

Kobieca strona muzyki. Część III - Renesans

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część III - Renesans.

th

Kobieca strona muzyki. Część VI - Romantyzm

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część VI - Romantyzm

th

Kobieca strona muzyki. Część VII - XX wiek

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część VII - XX wiek.

th

Górecki, Chopin and the Mountains

In the summer of 1997, I traveled to the mountain town of Zakopane, in Podhale (the Foothills) area of Tatra Mountains, to persuade Henryk Mikolaj Górecki to come to Los Angeles for a residency at the University of Southern California, called the Górecki Autumn. He conducted his Third Symphony, in a historical, legendary performance that lasted good 10 minutes longer than any other. . . I was his personal translator and accompanied him everywhere, like a substitute daughter (my middle name is hers, Ania).

th

Polski Czajkowski

Jest rok 1982 - umiera wybitny polski instrumentalista Andrzej Czajkowski. W testamencie, oprócz oczywistego podziału majątku, określa jasno przeznaczenie swoich szczątków doczesnych. Według dokumentu do ostatniej woli kompozytora należy przekazanie jego czaszki Royal Shakespeare Company z zaznaczeniem, że ma być używana jako rekwizyt w inscenizacjach szekspirowskiego Hamleta.

th

Opera nad Brdą - XIX Bydgoski Festiwal Operowy

Opera Nova zaprasza na XIX Bydgoski Festiwal Operowy. W dniach od 28 kwietnia do 13 maja 2012 roku w Bydgoszczy rozpocznie się prawdziwa muzyczna wiosna.

th

Mozart22 czyli cykl realizacji telewizyjnych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta

Od 7 września ubiegłego roku co dwa tygodnie TVP Kultura oferuje spotkanie z jednym z klasyków wiedeńskich. Dwadzieścia dwie inscenizacje dzieł operowych Mozarta znalazły się w programie festiwalu salzburskiego w 2006 roku, podczas którego świętowano 250. rocznicę urodzin kompozytora. Przez sześć tygodni na deskach teatrów salzburskich wystawiono wszystkie jego dzieła.

th

Irmina Trynkos. Powiew świeżości rodem z Polski

Irmina Trynkos to 28-letnia skrzypaczka pochodząca z Radomia, uważana za jedną z najgorętszych i najbardziej obiecujących postaci europejskiej sceny muzyki poważnej. Jej znakiem rozpoznawczym, oprócz burzy długich brązowych włosów jest żywy i pełen niewymuszonej wirtuozerii styl. Niebanalnej artystce towarzyszy równie niebanalny instrument - skrzypce Jacoba Stainera z 1670 roku.

th

Wagneryzm po polsku czyli Manru Paderewskiego

111 lat od powstania opery "Manru" ukazała się pierwsza w historii światowej fonografii płyta DVD z tym tyłułem, nagrana przez Operę Nova w Bydgoszczy.

th

51. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie

19 maja rozpoczyna się 51. Festiwal Muzyczny w Łańcucie, natomiast już dzisiaj odbędzie się koncert stanowiący prolog tego wydarzenia. Tomasz Strahl, Konstanty Andrzej Kulka i Orkiestra Kameralna Filharmonii Podkarpackiej wykonają w sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie utwory ze zbiorów muzykaliów Zamku w Łańcucie, których autorami są: J. Elsner, L. Boccherini, J.R. Zumsteeg, F. Janiewicz.

th

Jagoda Krzemińska w finale Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków

Jagoda Krzemińska, która w kwietniu zdobyła tytuł Młody Muzyk Roku, wystąpi w piątek 11 maja w finale Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków w Wiedniu!

th

Co może sprzedać Beethoven? O muzyce (nie)poważnej w reklamach

Jeśliby podzielić dzieła muzyczne pod względem form i gatunków, wyróżnilibyśmy wśród nich symfonie, koncerty, miniatury instrumentalne, pieśni i wiele, wiele innych. Inny podział – nieco bardziej radykalny i mogący budzić kontrowersje – zakładałby, że dzieła dzielimy na długie i krótkie. O jakim czasie jednak tutaj mowa? Czy półgodzinne dzieło jest długie czy zawstydzająco krótkie? Z perspektywy kompozytorów romantycznych półgodzinne mogły być ewentualnie ballady. Wagnerowskie monumentalia pokazują nam, że pół godziny dla dzieła muzycznego może stanowić zaledwie jego jedną dziesiątą. A jak postrzegamy muzykę dziś? Co pierwsze przychodzi nam do głowy, gdy słyszymy pojęcie współczesna muzyka? Najczęściej kojarzy nam się to z piosenkami, z muzyką popularną. Oprócz takiego rodzaju występuje także inny, nieco bardziej autonomiczny, choć będący zlepkiem i muzyki poważnej sprzed kilkuset lat i muzyki popularnej. Mało tego – dochodzą do tej mieszaniny dźwięki należące do „nikogo” – czyli gotowe sekwencje dźwięków dostępnych w bankach muzyki. Wszystko to składa się na nowopowstały gatunek – muzykę reklamową.

th

Scena 21 i jej "Warsztaty z muzyką kameralną"

Scena 21 (ul. Gazowa 21, Kraków, godzina 20.) zaprasza dzisiaj na Spotkania z polskim kwartetem smyczkowym XX wieku. Utwory Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz wykona Dumicz Ensamble w składzie: Marek Dumicz (skrzypce), Karolina Szymbara (skrzypce), Krzysztof Wożniczko (altówka), Łukasz Laxy (wiolonczela).

th

Współczesna muzyka chóralna zabrzmi we Wrocławiu

27 maja 2012 roku we wrocławskim Oratorium Marianum odbędzie się kolejny z serii koncertów organizowanych przez Filharmonię Wrocławską. Tym razem w wykonaniu Chóru Filharmonii pod batutą Jana Łukaszewskiego usłyszmy utwory a capella muzyków pochodzenia polskiego, szwedzkiego, włoskiego i amerykańskiego.

th

4. Leo Festiwal

We Wrocławiu rozpoczyna się dzisiaj 4. Leo Festiwal, który potrwa do 3. czerwca. Celem festiwalu jest budowanie mostów między różnymi dziedzinami sztuki, a także między pokoleniami. Z każdą edycją festiwalu coraz silniejsze widoczne są jego związki z Wrocławiem, za sprawą (między innymi) organizowania koncertów w historycznych wnętrzach.

th

Letnie Koncerty na Grochowskiej

Cykl 26 koncertów organizowanych w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie, podobnie jak w zeszłym roku, będzie odbywał się w każdą letnią sobotę i niedzielę, tym razem jednak rozpocznie się miesiąc wcześniej – w czerwcu, a zakończy pod koniec sierpnia. W repertuarze dominować będzie muzyka rosyjska, ale nie zabraknie też akcentów polskich, francuskich i niemieckich. MEAKULTURA jest patronem medialnym tego wydarzenia.

th

Krzysztof Penderecki & Jonny Greenwood - "Threnody for the Victims of Hiroshima" / "Popcorn Superhet Receiver" / "Polymorphia" / "48 Responses to Polymorphia"

Wydana na początku tego roku wspólna płyta mistrza polskiej awangardy oraz gitarzysty Radiohead wywołała nie lada poruszenie na światowym rynku muzycznym, zarówno tym obejmującym muzykę poważną, jak i związanym z muzyką popularną. Choć sam pomysł na nowoczesne interpretacje awangardowej muzyki poważnej nie jest na światowym rynku wielkim novum, to projekt Penderecki / Greenwood stanowi pierwsze tego typu wydarzenie z udziałem polskiego kompozytora. 

th

Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski Młodych Twórców

Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski Młodych Twórców, który po raz pierwszy odbył się 18 maja 2012 roku w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, wpisze się na stałe w harmonogram koncertów uczelnianych. Inicjatywa wydarzenia należała do Koła Artystyczno - Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki, działającego od stycznia 2012 w tamtejszej uczelni.

th

Nowe spojrzenie na operę - Leksykon Postaci Operowych

W ciągu ponad czterech stuleci, jakie upłynęły od chwili, gdy narodziła się opera, powstało dzieł operowych kilkadziesiąt tysięcy; niniejszy leksykon, pierwszy tego rodzaju w polskiej literaturze, uwzględnia spośród nich niemal pół tysiąca, opisując z górą tysiąc operowych postaci.

th

Letnie Koncerty na Grochowskiej - czerwiec cz. I

W ramach cyklu Letnich Koncertów na Grochowskiej organizowanych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia usłyszymy ponad dwadzieścia koncertów. Już dziś pierwszy z nich, na którym w wykonaniu Lutosławski Quartet zabrzmią utwory znanych kompozytorów (Szymanowski, Szostakowicz), a także zupełna nowość – powstały w tym roku Kwartet smyczkowy Michała Lorenca.

th

Miłość na ludowo w Filharmonii Wrocławskiej

Przedmiotem kolejnego organizowanego przez Filharmonię Wrocławską koncertu będą różne oblicza miłości - miłość spełniona, z rozsądku, platoniczna, namiętna, a także nieszcześliwa. 10 czerwca 2012 roku salę koncertową Filharmonii wypełnią brzmienia inspirowane tradycyjnymi podaniami ludowymi o tematyce miłosnej.

th

140. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko. Na koncerty z tej okazji zapraszamy dziś do Warszawy i Białegostoku.

th

140 lat temu zmarł Stanisław Moniuszko - wspomnienie

4 czerwca 1872 r. Stanisław Moniuszko wstał, jak zwykle, bardzo wcześnie. Poszedł prawdopodobnie na mszę do Wizytek, a potem być może do cukierni Kocha, gdzie zwykł był pijać herbatę...

th

Video wykład - Kultura Muzyczna XX wieku - część I - Notacja w muzyce europejskiej

Muzyka XX wieku to temat poruszany często przez muzyków, muzykologów, dziennikarzy muzycznych. Ale kultura muzyczna XX wieku? Brzmi już intrygująco. Zazwyczaj mówienie o kulturach muzycznych kojarzy się nam z zagadnieniami etnomuzykologicznymi, gdzie przedmiotem opisu są na ogół kultury "egzotyczne". Czy oznacza to jednak, że w sposób kulturoznawczy nie można badać naszej rodzimej muzyki europejskiej? Bynajmniej. Cykl mini-wykładów dr hab. Krzysztofa Moraczewskiego pokazuje, że można spojrzeć na muzykę zachodnioeuropejską jako na kulturową praktykę artystyczną.  ZACZYNAMY - dziś część I - Notacja w muzyce europejskiej. Zapraszamy, bo warto!

th

Brakuje mi tylko szarego koloru polskich ulic… Wywiad z Marcinem Kołodziejczakiem – muzykiem pracującym od wielu lat dla amerykańskich linii oceanicznych

Marcin Kołodziejczak (pseudonim), pianista od lat zatrudniony na amerykańskich statkach pasażerskich, opowiada MEAKULTURZE o zaletach i wadach pracy marynarza-muzyka.

th

Rusałki, zdrada i Puccini

Słowiańskie ondyny pogrążone w ekstatycznym tańcu, bogata orkiestracja, imponujące partie wokalne – to najlepsze streszczenie dwóch ostatnich dni w Operze Bałtyckiej. Za sprawą studentów, absolwentów oraz przyjaciół Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku po ponad stu latach światło dzienne ujrzała pierwsza opera w twórczości Giacomo Pucciniego pt. Le Villi (1884).

th

Hypnotic Modernism - A Piano Recital by Maciej Grzybowski

How to tell if a pianist is good enough to be worth the effort of driving on our congested freeways to attend his concert on a Friday night, if you have never heard his name before? Hard to tell… perhaps, you should believe what others say about him.  You certainly should watch for the name of Maciej Grzybowski, an extraordinary Polish pianist, who recently visited Los Angeles upon the invitation of the "Helena Modjeska Art and Culture Club".

th

Co z tą muzyką poważną?

Powszechne jest stwierdzenie, że lubimy to, co znamy. Bardziej ufamy komuś, kogo znamy jakiś czas. Przyjemniej nam się ogląda widziany wcześniej film, który nazywamy ulubionym. Czy podobnej manipulacji poddana jest muzyka? Czy faktycznie częściej i chętniej słuchamy muzyki wcześniej przez nas zasłyszanej? Jeśli tak, to jakie czynniki to powodują? Jeśli jednak nie – dlaczego ta znana prawda na muzykę nie działa?

th

Uczta dla melomanów w Filharmonii Wrocławskiej

W nadchodzącą niedzielę (24. czerwca) w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej zabrzmią dwa wybitne dzieła klasycyzmu - VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwika van Beethovena i Concerto na klarnet KV 622 Wolfganga A. Mozarta.

th

Symfonia Charakterystyczna Dobrzyńskiego

Historia muzyki od wieków uczy nas, że tym, co decyduje o sukcesie dzieła, jest nie tylko wybitny talent kompozytora, ale również szczęśliwy splot przypadków, pozwalający na szerszą recepcję jego twórczości. Ignacemu Feliksowi Dobrzyńskiemu los nie poskąpił talentu, za to szczęście nie było jego stałym sprzymierzeńcem. Niesprzyjająca sytuacja polityczna w ówczesnej Warszawie, ale także znane każdej epoce wojny o dominacje w muzycznych instytucjach, nie pozwoliły mu w pełni zrealizować dyrygenckich i pedagogicznych ambicji. Na polu kompozytorskim, najlepszym jednak przykładem na to, jak niewiele zabrakło mu do europejskiej sławy, są dzieje II Symfonii c-moll op. 15.

th

Letnie koncerty na Grochowskiej cz. II

Druga połowa czerwca to kolejne weekendy z koncertami na ul. Grochowskiej 272 w Warszawie w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Oprócz młodych wykonawców, wschodzących gwiazd polskiej kameralistyki będziemy mieli okazję uczestniczyć w wydarzeniu specjalnym, jakim jest nadzwyczajny recital rosyjskiej pianistki, Anny Malikovej.

th

47. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

W dniach od 1 do 9 września 2012 roku odbędzie się 47. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Znakomita większość prezentowanych we Wrocławiu dzieł dotyczyć będzie tematyki męki i śmierci Chrystusa. Jednym z patronów medialnych tego wydarzenia będzie portal MEAKULTURA.

th

Operowy wieczór w Cafe' Alegoria w Gdańsku

Czerwcowy wieczór, w powietrzu czuć jeszcze deszcz. Dokoła tłumy szaleją, gwar na ulicach, gwizdy, piski, nagle wszyscy stali się miłośnikami piłki nożnej (sic!). W tym  zgiełku mała, przytulna kawiarnia. Wchodzę, siadam przy stoliku, zamawiam zieloną herbatę. Wyciszam się, za chwilę zabrzmi już tylko muzyka. Przy fortepianie - Anna Mikolon, do wiolonczeli zasiada - Anna Sawicka, a na podwyższeniu staje Ewelina Wojciechowska (sopran dramatyczny). Tych nazwisk na Pomorzu (i nie tylko) nie trzeba nikomu przedstawiać. Każda z wykonawczyń posiada ogromne doświadczenie, wrażliwość muzyczną, a jako trio stanowią kwintesencję niezwykle udanego wieczoru.

th

55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej

3 lipca rozpocznie się kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, koncerty w ramach tego przedsięwzięcia potrwają do 24 sierpnia.

th

48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim

W Kamieniu Pomorskim trwa 48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Kamieński festiwal to najstarsza tego typu impreza cykliczna na Pomorzu Zachodnim i druga, po Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, w Polsce. Zainaugurowany 22 czerwca cykl koncertów potrwa aż do 31 sierpnia.

th

Letnie koncerty na Grochowskiej III

Lato w mieście rozpoczęło się na dobre, dzieci wzięły ze szkół świadectwa i zasłużenie odpoczywają, sezon ogórkowy w kinach i teatrach, ale nie na Grochowskiej! Rozpoczyna się drugi miesiąc cyklu Letnich koncertów na Grochowskiej organizowanego przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w Warszawie. Koncerty cieszą się coraz większą popularnością, kolejne rzędy krzeseł z tygodnia na tydzień przybywają w otwieranych dodatkowo salach a nawet na korytarzach. Upały, burze, grad i wiatr nie są w stanie zniechęcić melomanów do przyjścia na koncert. To chyba znak, że Letnie recitale okazały się strzałem w przysłowiową dziesiątkę, jeśli chodzi o ofertę muzyczną stolicy.

th

Video wykład - część II - Kompozytor, wykonawca i historyczność

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Część II - Kompozytor, wykonawca i historyczność. 

th

XXXV Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza w lipcowe wieczory do uczestnictwa w XXXV Dniach Muzyki Karola Szymanowskiego oraz Uroczystym Koncercie Jubileuszowym z okazji 130.rocznicy Urodzin Karola Szymanowskiego.

th

Muzyka polska dawna i nowa

W Krakowie trwa Festiwal Muzyki Polskiej. Jest on okazją do refleksji nad tym, na ile znamy rodzimą twórczość i co w niej tak naprawdę cenimy. W tegorocznej edycji znalazła się zarówno muzyka dawna, jak i ta najbardziej współczesna.

th

Letnie Koncerty na Grochowskiej IV

Druga połowa lipca oznacza kolejną dawkę informacji na temat zbliżających się koncertów w ramach cyklu organizowanego przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia z siedzibą przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie.

th

Patronat MEAKULTURY: Festiwal Forum Musicum

23 sierpnia 2012 roku we Wrocławiu rozpocznie się trwający 4 dni festiwal muzyki dawnej Forum Musicum. Formuła, skoncentrowana na prezentacji europejskich osiągnięć muzycznych z okresu 1600 - 1800, realizowana jest przez dyrektora generalnego Andrzeja Kosendiaka oraz dyrektora artystycznego Tomasza Dobrzańskiego.

th

Gra o czas Warszawskiej Opery Kameralnej

26. lipca zakończył się XXII Festiwal Mozartowski w Warszawskiej Operze Kameralnej. Prawdopodobnie był to ostatni Festiwal w tej postaci. Losy WOK stoją bowiem pod ogromnym znakiem zapytania. Po 50 latach dowodzenia Operę opuszcza głowa rodziny – dyrektor i założyciel instytucji - Stefan Sutkowski.

th

Video zaproszenie na Festiwal Wratislavia Cantans

W dniach od 1 do 9 września 2012 roku odbędzie się 47. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, którego patronem medialnym jest MEAKULTURA. Zapraszamy do obejrzenia video wizytówki tego znaczącego wydarzenia na mapie kulturalnej kraju.

th

Klasyczna uczta na Music Festival & Master Class

19 sierpnia w Pile rozpocznie się czwarta edycja cenionego, muzycznego wydarzenia pt. Music Festival & Master Class. Dla melomanów to okazja do wysłuchania mistrzowskich utworów muzyki klasycznej w światowym wykonaniu, a dla młodych smyczkowców szansa na rozwój i promocję swoich talentów. Festiwal zainauguruje koncert kameralny studentów szwajcarskiej Hochschule der Künste.

th

Women Composers - as Emerging from the Shadows

Nineteenth and early twentieth centuries, is not only the time of flowering of the salon music, the emancipation of women and the birth of a musical canon, but also the time when the woman composer, conductor and teacher figures appear in a world highly dominated by men, the world of music. Let us look at this period and see what changed to allow women become professional musicians.

th

Video wykład - część III - Muzyka, emocje i maksymalizacja

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury (Poznań 2007).

th

Clara Wieck Schumann – sylwetka pianistki i kompozytorki

Clara Josephine Wieck Schumann, słynna niemiecka kompozytorka, pianistka i pedagog, żyła w latach 1819–1896. Jej pierwszym nauczycielem muzyki był Friedrich Wieck, ojciec artystki.

th

Piraci z Karaibów na scenie operowej?

Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) nie miał szczęścia do swojej jedynej opery. A to przeznaczył ją na zbyt dużą obsadę w stosunku do warunków, jakimi dysponował w połowie XIX wieku warszawski teatr operowy, a to na premierę dzieła czekać musiał niemal do końca życia.

th

Puzon

Prezentacja poswięcona puzonowi w twórczości polskich kompozytorów XX wieku.

th

Popular or Classical? Część I

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different. The outcome of the research is hopefully going to make the reader familiar with the values of the two mentioned environments. After summarising those two ways of artistic self-development, examples of cross-environmental musicians are going to be brought and discussed. Thereof, a set of questions emerges: are the values of each group as noticeable in reality as they are in theory? Is it possible for the musicians to actually cross-over? Will artists associated with a certain genre of music ever have a chance to be valued in the eyes of the audiences of both environments?

th

Czy w Polsce był XIX wiek?

Koncert inaugurujący sezon 2012/2013 Polskiej Orkiestry Radiowej potwierdził słuszność intuicji Łukasza Borowicza. Pomysły dyrektora muzycznego i dyrygenta POR koncentrują się wokół polskiej muzyki powstałej w przeważającej mierze w XIX wieku czyli w okresie, którego wielu zdaje się w polskiej przeszłości muzycznej nie zauważać.

th

Video wykład - część IV - Adorno - wstęp do filozofii muzyki

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007).

th

Popular or Classical? Część II

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different.

th

Popular or Classical? Część III

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different. The outcome of the research is hopefully going to make the reader familiar with the values of the two mentioned environments.

th

Wywiad z prof. Karolem Bergerem

Profesor Karol Berger to wybitny muzykolog amerykański polskiego pochodzenia, mieszkający obecnie w Berkeley w Kalifornii i wykładający na Stanford University w San Francisco. Wywiadu dla czytelników MEAKULTURY udzielił w pełnej niezwykłego klimatu kawiarni Elmwood Cafe w Berkeley, w deszczowy dzień szesnastego listopada 2012 roku. Przy truflowym ciastku i kawie, w niezwykle przyjaznej atmosferze, miałam okazję zapytać profesora o jego zdanie na temat różnic pomiędzy polską i amerykańską muzykologią i o jego naukowe plany. A przy okazji dowiedzieć się, gdzie tak naprawdę czuje się jak w domu.

th

Czy bierzesz muzykę na poważnie?

Według wszelkich stereotypów przeciętny Polak, słysząc utwór muzyki poważnej, czym prędzej przełącza kanał telewizora, na widok plakatów przy filharmonii odwraca głowę w drugą stronę, a jeśli już nieunikniony jest kontakt ze specyficzną, biało–czarną grupą trzymającą instrumenty, traktuje jej członków jako aspołecznych wyizolowanych dziwaków. Kiedy jednak „Wiadomości” podają, że to Polak zdominował Konkurs Chopinowski, cały naród puchnie z dumy. Tak, to nasza, Polaków, zasługa, że wychowaliśmy takiego obywatela.

th

„Chciałbym być sobą...”. Muzyka popularna: od wartości estetycznych do pozaestetycznych

Ernest van den Haag wyraził przed laty opinię, że potrójna klasyfikacja kultury: na sferę elitarną (wysoką), ludową (tradycyjną) i popularną, powinna objąć „wszystko”. Mam wątpliwości, czy klasyfikacja ta opisuje kulturę naszych czasów - jakkolwiek by ich nie nazywać i nie rozumieć (epoka schyłku, płynna ponowoczesność) – w sposób trafny, a przede wszystkim uniwersalny w sytuacji, gdy, przykładowo, nie istnieje nic takiego jak kultura w ogóle (chyba że rozumiana wyłącznie w aspekcie definicyjnym), gdy mamy do czynienia z wielokulturowością, a na Zachodzie tradycyjna kultura wiejska jest zjawiskiem historycznym, martwym.

th

"Homage to Arthur Rubinstein" w Nowym Jorku

Jutro, 15 grudnia 2012 roku w nowojorskiej Carnegie Hall odbędzie się galowy koncert "Homage to Arthur Rubinstein", organizowany z okazji 30 rocznicy śmierci wybitnego pianisty polskiego pochodzenia. W roku 2012 przypada także 125 rocznica urodzin słynnego łodzianina - wirtuoza fortepianu.

th

Tak upłynął wieczór i poranek - drugi dzień Festiwalu Actus Humanus

Drugi wieczór Festiwalu Actus Humanus w Gdańsku wypełniła w całości muzyka na violę da gamba w wykonaniu wirtuoza tego instrumentu - Jordiego Savalla.

th

Popular or Classical? Part IV: it is not that simple!

This comparative study is set to point out the differences between classical and popular music and to provide the understanding of how the two industries based on the same product of culture can be so distinctly different. The outcome of the research is hopefully going to make the reader familiar with the values of the two mentioned environments.

th

Wratislavia Cantans 2013 - nowy dyrektor artystyczny

Mimo że do tegorocznego festiwalu Wratislavia Cantans pozostało jeszcze niemal dziewięć miesięcy, organizatorzy jeszcze przed świętami ogłosili program i zaanonsowali największą zmianę, jaką ma być objęcie dyrekcji artystycznej przez Giovanniego Antoniniego.

th

"Amadeusz" Milosza Formana. Część II – Muzyka

Kurt London, jeden z prekursorów badań nad muzyką filmową stwierdził, że „nie chodzimy do kina, aby słuchać muzyki”. Czy w przypadku „Amadeusza” wciąż miałby rację?

 

th

Noworoczny Koncert Symfoniczny we Wrocławiu - patronat MEAKULTURY

„Dzisiejsze wydarzenie to celebracja wiedeńskich koncertów. Wrocław tworzy własny format. Dziękujemy za uczestniczenie w historii” – takimi słowami Paweł Gołębski otworzył 5 stycznia pierwszy Symfoniczny Koncert Noworoczny we wrocławskiej Hali Stulecia.

th

Przemysław Bandura. „Dajcie nam projekt a poruszymy świat”

Przemysław Bandura to prezes agencji Evento S.A., który nie tylko tworzy koncepcje międzynarodowych wydarzeń, ale także je realizuje. W swoim portfolio ma takie przedsięwzięcia jak: Auto Show, Międzynarodowe Targi Turystyczne, Noworoczny Koncert Symfoniczny, Kongres Medyczny, a przed sobą tournée Abba The Show. W wywiadzie dla MEAKULTURY opowiada (między innymi) o specyfice pracy managera, poruszającego się w świecie kultury muzycznej.

th

"Pracuję na swoją markę". Wywiad z Agatą Szymczewską

"O przyszłości myślę racjonalnie. Gdybym zaczęła się o nią obawiać, ze strachu chyba przestałabym zajmować się muzyką" – mówi skrzypaczka Agata Szymczewska. Kiedy siedem lat temu wygrała XIII Międzynarodowy Konkurs im. Henryka Wieniawskiego prawdopodobnie nie spodziewała się, że bardzo szybko będzie partnerować najlepszym muzykom na świecie. 

th

Marcin Wyrostek. Wirtuoz syntezatora marszczonego

O pasji, edukacji, karierze oraz rzecz jasna akordeonie, z Marcinem Wyrostkiem rozmawiają Marlena Wieczorek i Agnieszka Nowok.

th

Zagraniczne sukcesy Antoniego Wita

Antoni Wit, wieloletni dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz dyrygent, nominowany został na dyrektora hiszpańskiej Orquesta Sinfónica de Navarra. Formalnie funkcję zacznie pełnić od 31 sierpnia 2013 roku.

th

Niewygodne słuchawki Fryderyka

Pod koniec kwietnia po raz dziewiętnasty przyznane zostały nagrody Związku Producentów Audio-Video Fryderyki 2013.

th

Co to jest historia form muzycznych?

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych.

th

Lutosławski nie tylko dla dzieci - patronat medialny

W czasie świętowania Dnia Dziecka NOSPR pragnie przybliżyć - nie tylko najmłodszej publiczności - muzykę Witolda Lutosławskiego. MEAKULTURA objęła wydarzenie swoim patronatem!

th

Formy chorałowe

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto drugi z nich:

th

Formy chorałowe (2)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto druga część "Form chorałowych":

th

Borowiak-Zubel-Stańczyk. Konkursowy maj Polaków

Maj był dla młodych polskich wykonawców i twórców miesiącem zmagań konkursowych. W ciągu ostatniego miesiąca główne wyróżnienia w międzynarodowych konkursach muzycznych zdobyła trójka polskich muzyków.

th

Formy chorałowe (3)

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto trzecia część "Form chorałowych".

th

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)

Cóż za uczta dla muzykologa, kulturoznawcy, historyka i osoby zainteresowanej życiem muzycznym Włoch i Rzymu w XVIII wieku! Książka Anety Markuszewskiej  „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)” sprawia wrażenie tak perfekcyjnej, że aż ma się ochotę na siłę szukać uchybień, błędów czy nieprzemyślanych sformułowań. I cóż to za piękne wydanie!

th

Organum

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część "Form chorałowych".

th

Compassion, Construction and Color – The Music of Marta Ptaszyńska

Artykuł poświęcony twórczości wybitnej polskiej kompozytorki - Marty Ptaszyńskiej. W tym numerze czasopisma można też przeczytać wywiad z artystką.

th

Technika samplingu a recykling muzyczny

Związek muzyki elektronicznej i kompozytorskiej ma prawie tak długą historię, jak sama muzyka elektroniczna, co do tego nie ma wątpliwości. Najburzliwszy okres eksperymentów z elektroniką w muzyce obejmuje lata 60. XX w. jednak zainteresowanie w mniejszym lub większym stopniu trwa do dzisiaj.

th

Video wykład - część VIII. Gustav Mahler jako modernista

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część ósmą.

th

Mozart i jego "Listy", listy i "ich" Mozart

Listy Mozarta to świadectwo zadziwiające. Świadectwo podróży. Dosłownych, rozumianych jako nieustanne przestrzenne cyrkulacje po ojczyznach wielkich i małych. Nade wszystko jednak listy geniusza z Salzburga to podróż w głąb fascynującego świata kompozytora.

th

Igrając z losem. John Cage - o roli przypadku w muzyce i współczesnych mu twórcach

Czym jest aleatoryzm? Jak powstał i rozwijał się? Czy rzeczywiście jego początków należy dopatrywać sie w I połowie XX wieku? Ile swobody było w utworach amerykańskich, a ile europejskich twórców? Sprawdźmy!

th

Kilar. Odludek z pogranicza

Czy można zostać kompozytorem muzyki klasycznej, rozrywkowej, filmowej, czy jest się po prostu kompozytorem? Czy istnieje taki rodzaj muzyki, której komponowanie oznacza jakąś ujmę, czy zależy to wyłącznie od poziomu powstałego dzieła? Czy czasy i środowiska w jakich żyjemy pozwalają rzeczywiście wyrażać siebie, czy może musimy wybierać między życiem w zgodzie z samym sobą, a życiem jakiego oczekują od nas inni?

th

Polska muzyka dawna w Nowym Jorku!

W ciągu najbliższych dwóch tygodni w Nowym Jorku będzie można usłyszeć mistrzowskie wykonania muzyki dawnej. Organizowany przez Early Music Foundation we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku festiwal New York Early Music Celebration tym razem poświęcony zostanie również polskiej muzyce i artystom.

th

Sinfonia Varsovia Promotorem Młodych Artystów - patronat MEAKULTURY

Sinfonia Varsovia Promotorem Młodych Artystów, to hasło wiodące koncertów, które odbędą się 29 i 30 listopada 2013 r. w Warszawie.

th

Wierzę w to, że flet jest czarodziejskim instrumentem. Rozmowa z Jennyfer Fouani

Jennyfer Fouani to utalentowana i pełna pasji młoda artystka, która wybrała flet jako instrument swojego życia. Mimo młodego wieku – zaledwie 21. lat – ma bogate doświadczenie sceniczne, jest także laureatką wielu prestiżowych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, a także (między innymi) stypendystką Fundacji Sinfonia Varsovia. 

th

W kręgu chorału sarmackiego

Wyjątkowej urody koncert odbył się 22 września b.r. w murach chełmińskiej  fary pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Zabrzmiała na nim bowiem muzyczna kwintesencja XVII-wiecznej Rzeczypospolitej szlacheckiej, pełniącej w ówczesnej Europie rolę przedmurza chrześcijaństwa.

th

"Muzyka klasyczna to dzisiaj wyjątkowy fetysz kulturowy". Wywiad z Michałem Mendykiem

O kiczu, "pop-tenorach", beatbokserach i spotkaniach muzyki klasycznej z innymi gatunkami w rozmowie z Ewą Schreiber opowiada kurator, producent, szef oficyny Bôłt Records, Michał Mendyk

th

Postępowiec czy konserwatysta? Ludomir Michał Rogowski

Był on twórcą wszechstronnym – kompozytorem, pedagogiem, publicystą, dyrygentem chóralnym i symfonicznym, zbieraczem folkloru, krytykiem muzycznym, twórcą muzyki do teatru i kabaretu. Dziś jest kompozytorem prawie całkowicie zapomnianym. Kim był - postępowcem czy konserwatystą?

th

Jak daleko leży ragtime od sali koncertowej?

Czy Milhaud używał blue note? Co ma swing do Debussy’ego? Czy w muzyce Ravela można odnaleźć beat? Odpowiedzi szukała Aleksandra Pochaba! 

th

Od Granadosa do Evansa, czyli... skąd się wzięło "Besame mucho"?

Hiszpania początku XX-wieku i cykl utworów fortepianowych. Meksyk, rok 1941 i hit wszech czasów. Ameryka lat 60-tych i jazzowa improwizacja.  A wszystkie trzy zainspirowane jedną hiszpańską piosenką... O historii pewnej melodii z Walencji, która przebyła muzyczną podróż od Granadosa do Billa Evansa, pisze Agnieszka Niesler.

th

Twórczość dla dzieci polskich kompozytorów muzyki współczesnej

Z okazji Dnia Dziecka publikujemy tekst o kompozycjach dla dzieci polskich twórców muzyki współczesnej.

th

Z ciemności w światło – 49. edycja Międzynarodowego Festiwalu WRATISLAVIA CANTANS - PATRONAT MEDIALNY MEAKULTURY

Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49. uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu.

th

Filharmonia w Jazovii!

Już od września Gliwice zabrzmią jazzową harmonią. To za sprawą m.in. festiwalu Jazovia - Zdarzenia, który MEAKULTURA obejmuje swoim patronatem!

th

Program 5. edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki - patronat MEAKULTURY

Wolność, nowoczesność, optymizm, wielokulturowość – z takimi cechami może być kojarzona Ameryka. Taka też niewątpliwie jest amerykańska muzyka. Na ogromną różnorodność postawili również organizatorzy festiwalu Szalone Dni Muzyki, proponując słuchaczom poznanie amerykańskiej kultury muzycznej z wielu różnych stron.

th

XIV Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka - Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu - patronat medialny MEAKULTURY

Już w najbliższy weekend rusza XIV Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu! Wydarzenie potrwa cały tydzień, każdego dnia proponując niebanalne doznania muzyczne. Poniżej prezentujemy program i serdecznie zapraszamy!

th

Wywiad z Profesorem Richardem Taruskinem

Profesor Richard Taruskin to jeden z najwybitniejszych muzykologów naszych czasów. W rozmowie z Karoliną Kizińską odkrywa m.in. kulisy pisania słynnej historii muzyki "The Oxford History of Western Music" oraz opowiada, co trzeba zrobić, aby zostać recenzentem dla "The New York Times". 

th

Interview with Professor Richard Taruskin

Professor Richard Taruskin is one of the most distinguished musicologists of our times. In the conversation with Karolina Kizińska he gives away a backdrop of the process of writing famous "The Oxford History of Western Music" and says what a musicologist has to do to write for "The New York Times". 

th

Emocje uobecnione w ścisłej formie. 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik

4. Dni Muzyki organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie upłynęły w tym roku pod znakiem twórczości Andrzeja Panufnika, wpisując się tym samym w szeroki nurt wydarzeń upamiętniających 100. rocznicę urodzin kompozytora. Wydarzenie zaplanowane zostało z rozmachem: od 19 do 26 października odbyło się osiem koncertów oraz dwudniowa konferencja naukowa „Pozostać sobie wiernym”. Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni

th

Czwarty, którego nie było

W jakim kierunku następowałyby dalsze przemiany w indywidualnym stylu Tadeusza Bairda? O czwartym okresie twórczości, którego nie było.

th

Zaproszenie na koncert "Wielcy kompozytorzy – polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie"

16 listopada odbędzie się ostatni w tym roku koncert z cyklu Wielcy kompozytorzy – polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie. Wystąpi Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

th

„Imaginary Landscape No. 4” – studium przypadku

Czy zastanawialiście się, kiedy ostatni raz nie słuchaliście radia? Szum rozgłośni radiowych otacza nas przecież na każdym kroku – w sklepach, w samochodzie, u fryzjera. Przemierzając miasto, można usłyszeć kolejno lub jednocześnie kilkanaście przypadkowych stacji radiowych. Dlaczego zatem twórczo nie wykorzystać tego faktu?

th

„Czwarty raz oznacza zmianę dyrygenta” - wywiad z Jerzym Maksymiukiem

Gwiazda polskiej dyrygentury, kompozytor, pianista, a także wielki miłośnik i wykonawca muzyki współczesnej. Maestro Jerzy Maksymiuk w rozmowie z  Magdaleną Nowicką opowiada o współpracy z Anglikami, początkach Sinfonii Varsovii oraz dyrygowaniu własnymi utworami.

th

Muzyczna empatia Daroch Trio

„Wszystko, co złożone z trzech, jest doskonałe”. Tymi słowami Witold Paprocki rozpoczyna wstęp do debiutanckiej płyty dobrze skądinąd znanego zespołu kameralnego Daroch Trio.

th

„Wędrowiec do nicości” w „Zachodzie słońca w Milanówku” J.M. Rymkiewicza

Po prawie dwustu latach od swojej śmierci Franz Schubert zjawił się (w nieco zdekompletowanym stroju) w sali koncertowej, by posłuchać swojej „Sonaty B-dur” D960. Zjawia się też, dość regularnie, w wierszach Jarosława Marka Rymkiewicza. Kim jest Schubert - bohater utworów tego poety?

th

Witold Małcużyński. Pianista emocjonalny [Sylwetki]

Interpretacje Witolda Małcużyńskiego odznaczają się wyjątkowością i indywidualnym stylem, nawiązującym do romantycznej tradycji wirtuozowskiej, który z jednej strony charakteryzował się bezbłędnym wyczuciem dramaturgii formy, wielką emocjonalnością, uduchowieniem, czy patosem, z drugiej zaś  – prostotą, liryzmem, naturalnością.

th

„Traktujemy naszą Matkę Muzykę z żartobliwą ironią” – fenomen Grupy MoCarta

Ich znakiem rozpoznawczym jest strój sceniczny – zawsze występują w eleganckich frakach. Podobno zużyli już łącznie 384 400 km strun... Grupa MoCarta obchodzi w tym roku 20-lecie swojego istnienia.

th

Cracow Duo w Newman Recital Hall

24 lutego 2015 r. Polish Music Center na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles rozpoczyna już 30 sezon artystyczny, promujący polską muzykę i polskich artystów. Pierwszym wydarzeniem w jubileuszowym sezonie jest niezwykły koncert dwóch polskich wirtuozów w Newman Recital Hall, znanych publiczności jako Cracow Duo.

th

Zła muzyka nie istnieje – o przyjemnościach muzyki popularnej

Mit muzyki popowej, która dokonuje degrengolady społeczeństwa, a także upadku wartości sztuki muzycznej, uruchamia nieustającą nagonkę przeciwko niej. Mechanizm krytyki muzyki popowej działa jak pokoleniowa poczta pantoflowa, utrzymując nieprzychylność w stosunku do tejże muzyki, w związku z czym „brzydkie”, a więc masowe, powierzchowne, o teoretycznie niewielkiej wartości estetycznej, etycznej, jest konsekwentnie niedoceniane, a w efekcie niepoddawane muzykologicznej refleksji na gruncie polskim.

th

Chopin i skandynawski chłód. „THE CHOPIN PROJECT” / Ólafur Arnalds & Alice Sara Ott [Korespondencja]

Co niekonwencjonalnego a jednocześnie interesującego można jeszcze zrobić w XXI wieku z kompozycjami Chopina? Nagrywać jego utwory... na pianinie.

th

Pani od Czajkowskiego (ale tego innego). Wywiad z Anastasią Beliną-Johnson

Dr Anastasia Belina-Johnson to muzykolożka i pianistka urodzona w Omsku. W wieku kilkunastu lat przeprowadziła się do Nowej Zelandii. Obecnie wykłada w Royal College of Music w Londynie i Uniwersytecie w Leeds. Jej zainteresowania badawcze są niezwykle szerokie. Sięgają od Wagnera i rosyjskich romantyków przez niemiecką operetkę i Chopina aż po muzykę Andrzeja Czajkowskiego. O tym ostatnim napisała książkę, a teraz tworzy film dokumentalny. Prywatnie miłośniczka Warszawy i fantazyjnych kapeluszy.

th

Finał Sonaty na altówkę i fortepian op. 147 Dymitra Szostakowicza. Dzieło dwóch symfoników przykładem sonaty XX wieku

Dimitrij Szostakowicz to postać wybitna, znana i ceniona, wciąż inspirująca i wzbudzająca zainteresowanie. W tym zwięzłym tekście przedstawiona została jego sylwetka oraz kilka utworów wraz z wyszczególnionymi odwołaniami do historii muzyki a także innych muzyków. 

th

Oto toccata

Gdyby przyszło mi kiedyś napisać opowiadanie o Toccacie C-dur Schumanna, być może unikałabym pisania o Toccacie C-dur Schumanna. Jest prawdopodobne, że w ogóle uniknęłabym pisania opowiadania, tworząc w jego miejsce limeryk, piosenkę (czy nawet toccatę), a najlepiej mamiąc czytelnika skrupulatną analizą utworu. Skoro jednak Schumann mógł napisać toccatę, to i Antoni Libera mógł napisać o niej opowiadanie. „(…) jeżeli Schumann w wieku lat dziewiętnastu potrafił to skomponować, to ty w tym samym wieku musisz przynajmniej to zagrać” – mówi do głównego bohatera profesor Plater w wieku lat ponad sześćdziesięciu i rozkłada ręce w geście „nie masz wyboru” – co z kolei pisze w wieku lat sześćdziesięciu trzech Antoni Libera. Czuję, że nie mam wyboru, więc piszę o Toccacie C-dur recenzję.

th

Ingolf Wunder "Chopin & Liszt in Warsaw" - premiera tuż tuż!

28.08.2015 r. ukaże się płyta Ingolfa Wundera „Chopin & Liszt in Warsaw”. Zawierać będzie kompozycje dwóch wybitnych muzyków wykonane w warszawskiej Filharmonii. Polecamy wszystkim miłośnikom klasycznych brzmień! 

th

Niczym w The Metropolitan Opera…Od Donizettiego do Terencjusza

Nawet w dużych miastach kina starają się przyciągnąć publiczność, oferując tańsze bilety, organizując Nocne Maratony Filmowe, Poranki rodzinne lub… prezentując kolekcje malarstwa muzealnego. Sympatykom opery polecam cykl „The Metropolitan Opera: Live in HD”, przypominający najciekawsze przedstawienia nowojorskiego teatru, nierzadko z udziałem Polaków.

 

th

Ingolf Wunder - Chopin & Liszt in Warsaw

W dniu 28 sierpnia swoją premierę miała najnowsza płyta Ingolfa Wundera Chopin & Liszt in Warsaw. Album został nagrany w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a pianiście towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

th

"W wieku piętnastu lat powiedziałem rodzicom:"Słuchajcie, chcę być pianistą". I od tego czasu nie chcę robić niczego innego." Wywiad z Ingolfem Wunderem

Ingolf Wunder – austriacki pianista, laureat wielu nagród, m.in. II nagrody w XVI Konkursie Chopinowskim. Otrzymał wówczas również dwie nagrody specjalne za najlepsze wykonanie koncertu oraz Poloneza-fantazji, a także nagrodę publiczności. Właśnie ukazała się jego najnowsza płyta Chopin & Liszt in Warsaw (Deutsche Grammophon). Anna Kruszyńska rozmawia z artystą o energii Warszawy, o najnowszej płycie, kontakcie z publicznością i o tym, jak postanowił zostać pianistą.

th

"Wierzę, że dopóki ludzie będą pragnąć doświadczenia piękna, głębszych uczuć i przemyśleń, muzyka klasyczna będzie zawsze cieszyła się zainteresowaniem". Wywiad z Mihkelem Pollem

Mihkel Poll – estoński pianista, zwycięzca licznych konkursów międzynarodowych, między innymi zdobywca Pierwszej Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Rina Sala Gallo we Włoszech. Jego debiutancki album – 20th Century Piano –  zawiera utwory Ravela, Szostakowicza, Mosołowa, Ligetiego i Tulve. We wrześniu tego roku ukazała się jego najnowsza płyta, w której pianista wykonuje utwory Enescu, Bartóka, Tüüra i Kõrvitsa.

th

"I believe that as long as people have desire to experience beauty, depth of feelings and thoughts there will always be interest in classical music". An interview with Mihkel Poll

Mihkel Poll – Estonian pianist, the winner of  several prizes in important competitions including 1st prize at the Rina Sala Gallo International Piano Competition in Italy. His debut CD 20th Century Piano features works by Ravel, Shostakovitch, Mossolov, Ligeti and Tulve. His new CD has been released in September and it presents the works by Enescu, Bartók, Tüür  and Kõrvits.

th

Duo Aliada - New Colours of the Past

New Colours of the Past to podmuch świeżego powietrza, które zdmuchuje kurz ze znanych nam wykonań „hitów” muzyki klasycznej. Dzieje się tak na pewno za sprawą wyboru obsady – zarówno saksofon, jak i akordeon to instrumenty stosunkowo młode.

th

„Smakosfera, podobnie jak styl kompozytorski, jest zawsze wypadkową elementów społecznych i indywidualnych.”

O ulubionych potrawach i smakosferze Chopina oraz jego zamiłowaniu do dobrej kuchni  z Wojciechem Bońkowskim rozmawia Anna Kruszyńska.

th

Stephen Heller i jego związki z Fryderykiem Chopinem

Stephen Heller, węgierski kompozytor i pianista, był zafascynowany postacią i twórczością Fryderyka Chopina, dając temu wyraz m.in. w utworze napisanym na śmierć Polaka - Aux Mânes de Fréderic Chopin. Elégie et marche funèbre op. 71 - oraz w cyklu etiud mających za zadanie przygotować do wykonywania jego dzieł - 21 Technische Studien als Vorbereitung zu Werken Fr. Chopins op. 154.

th

Między dźwiękami

WIELE SIĘ OSTATNIO PISZE I MÓWI O NARCYZMIE – CHOROBIE NASZYCH CZASÓW. EPIDEMIA JEST JUŻ WŁAŚCIWIE FAKTEM, DOTYKA W RÓŻNYCH POSTACIACH WSZELKIE FORMY LUDZKIEJ EGZYSTENCJI, JEST PRZEDMIOTEM ROZWAŻAŃ PSYCHOLOGÓW, SOCJOLOGÓW, POLITYKÓW, ALE JAKBY RZADZIEJ ARTYSTÓW, KTÓRYCH NARCYZM WYDAJE SIĘ WSZYSTKIM OCZYWISTY I NAWET NIEZBĘDNY. 

th

Stary Mozart, młody Mozart

Po co znowu grać Mozarta? Mamy nagrania czterdziestu płyt z Mozartem! Czterdzieści! A znam takich, co mają więcej. Do czego im to wszystko? Czy ta nowa płyta to coś nowego? Jak można zagrać takiego Mozarta na nowo? Już mnie boli głowa od tego gadania. Od Mozarta też.

th

'Music is a synonym of freedom'. Interview with Francesco Tristano

O muzyce, która nie zna granic, o eksperymentach, wykonywaniu klasyki i techno oraz o tym, dlaczego gotowanie i muzyka mają ze sobą wiele wspólnego z Francesco Tristano rozmawia Anna Kruszyńska

th

Zacznij od Bacha. Murray Perahia i jego pierwsze nagranie dla Deutsche Grammophon

4 października Deutsche Grammophon wydało dwupłytowe nagranie ,,Suit francuskich” Jana Sebastiana Bacha ‒ pierwszy owoc współpracy z Murrayem Perahią. Ponad 40 lat kariery zaowocowało niezwykle obszerną dyskografią (na początku 2013 roku nakładem Sony Classical pod nazwą ,,The First 40 Years” ukazało się kolekcjonerskie wydanie wszystkich 67 płyt nagranych prze Perrahię dla tej wytwórni). Dopiero teraz pianista zdecydował się jednak podpisać kontrakt z jedną z najbardziej prestiżowych marek na rynku płytowym.

th

„Muzyka jest synonimem wolności”. Wywiad z Francesco Tristano

O muzyce, która nie zna granic, o eksperymentach, wykonywaniu klasyki i techno oraz o tym, dlaczego gotowanie i muzyka mają ze sobą wiele wspólnego z Francesco Tristano rozmawia Anna Kruszyńska. Tym razem prezentujemy wywiad w wersji polskiej!

th

Dawid Runtz [Strefa kibica]

W środowisku dyrygenckim pojawiła się w ostatnim czasie niezwykle ciekawa postać.  Dawid Runtz to tegoroczny absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie maestro Antoniego Wita. W lipcu tego roku ten młody i bardzo obiecujący artysta wziął udział w prestiżowych kursach muzycznych dla śpiewaków, akompaniatorów i dyrygentów, „Riccardo Muti Opera Italian Academy”, odbywających się w Teatrze Alighiera w Rawennie, reprezentując Polskę jako jeden z czterech dyrygentów wybranych spośród 230 kandydatów.

th

„Instrument jest po to, żeby wyrazić siebie”. Wywiad z Łukaszem Dyczko

O urokach gry na saksofonie, o konkursowych sukcesach i skutecznej promocji muzyki klasycznej z Łukaszem Dyczko, młodym, utalentowanym instrumentalistą, rozmawia Katarzyna Trzeciak.

th

2B czyli Beethoven i Barenboim

Daniel Barenboim w swojej interpretacji jest, jak zawsze, przekonujący. W jego wykonaniu słychać dużą znajomość twórczości Beethovena. Skrajnie różne nastroje, głębokie brzmienie fortepianu, wyraźne zaznaczenie różnic dynamicznych ‒ wszystko to odnajdziemy w nagraniu tego wybitnego pianisty.

logowanie i rejestracja
Wydanie 253