th

Barok i klasycyzm - różnice w muzyce

Tekst w syntetyczny sposób charakteryzujący obie epoki w muzyce.

th

Najważniejsze jest przeżycie

Wywiad z Aureliuszem Golińskim, założycielem i liderem Arte dei Suonatori -  jednego z najciekawszych polskich zespołów, specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej i klasycznej.

th

Polak laureatem Międzynarodowej Nagrody im. Królowej Zofii

Wielki sukces o. prof. dr hab. Piotra Nawrota z Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu.

th

Kobieca strona muzyki. Część IV - Barok

Czy historia muzyki to w głównej mierze świat mężczyzn? Jeśli tak to dlaczego? A może kobiety były zwyczajnie niedoceniane? Kim były i co wniosły do świata dźwięków? Na te i inne pytania odpowiemy w fascynującym cyklu "Kobieca strona muzyki". Dzisiaj część IV - Barok.

th

Współczesna muzyka chóralna zabrzmi we Wrocławiu

27 maja 2012 roku we wrocławskim Oratorium Marianum odbędzie się kolejny z serii koncertów organizowanych przez Filharmonię Wrocławską. Tym razem w wykonaniu Chóru Filharmonii pod batutą Jana Łukaszewskiego usłyszmy utwory a capella muzyków pochodzenia polskiego, szwedzkiego, włoskiego i amerykańskiego.

th

"Johann Sebastian Bach - Muzyk i uczony"

Pod koniec ubiegłego roku ukazała się książka Johann Sebastian Bach – muzyk i uczony autorstwa znakomitego muzykologa, Christopha Wolffa. Pozycja ta jest polskim przekładem słynnej już biografii mistrza z Lipska.

th

Patronat MEAKULTURY: Festiwal Forum Musicum

23 sierpnia 2012 roku we Wrocławiu rozpocznie się trwający 4 dni festiwal muzyki dawnej Forum Musicum. Formuła, skoncentrowana na prezentacji europejskich osiągnięć muzycznych z okresu 1600 - 1800, realizowana jest przez dyrektora generalnego Andrzeja Kosendiaka oraz dyrektora artystycznego Tomasza Dobrzańskiego.

th

Video zaproszenie na Festiwal Wratislavia Cantans

W dniach od 1 do 9 września 2012 roku odbędzie się 47. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, którego patronem medialnym jest MEAKULTURA. Zapraszamy do obejrzenia video wizytówki tego znaczącego wydarzenia na mapie kulturalnej kraju.

th

Pieśń Naszych Korzeni. Jubileusz festiwalu

Już dziś w Jarosławiu rozpoczyna się dwudziesta, jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni (19-26 sierpnia). Wielkim wydarzeniem będzie inauguracyjny koncert Jordiego Savalla oraz wykonanie najstarszej włoskiej pasji ludowej.

th

Forum Musicum 2012 - uniwersum sztuk wszelakich

W niedzielę zakończył się międzynarodowy festiwal "Forum Musicum", nad którym MEAKULTURA objęła patronat medialny. "Forum" zabrzmiało we Wrocławiu już po raz czwarty i - jak obiecali organizatorzy - nie ostatni. Festiwal ten jest jednym z niewielu tego rodzaju w Polsce. Od innych odróżnia go przede wszystkim tematyka, związana niemal wyłącznie z muzyką dawną, z uwzględnieniem eksponowania ówczesnego instrumentarium. Uczestnictwo w festiwalu stwarza więc niezwykłą okazję nie tylko do zobaczenia często zapomnianych już instrumentów, ale także ich usłyszenia.

th

Pieśń naszych korzeni

Podczas festiwalu "Pieśń Naszych Korzeni" w Jarosławiu czas płynie inaczej. Ci, którzy wracają tu na kolejne edycje, mówią czasami, że nie istnieje on w ogóle: kiedy znowu się przyjeżdża, można odnieść wrażenie, że tych dwunastu miesięcy wcale nie było. Może tylko dorastające dzieci przypominają o zmianach, wszak niektórzy uczestnicy są tu po raz dwudziesty, a to już pewna perspektywa.

th

Festiwal Goldbergowski

W Gdańsku trwa siódma edycja Festiwalu Goldbergowskiego, zapoczątkowanego w 2006 roku, dla upamiętnienia 250-lecia śmierci Johanna Gottlieba Goldberga - klawesynisty i kompozytora, z urodzenia gdańszczanina. To od jego nazwiska pochodzi określenie Bachowskich "Wariacji goldbergowskich".

th

VI Festiwal Jadwigensis

Od sześciu lat w Krośnie Odrzańskim odbywa się festiwal ku czci ważnej dla historii miasta osoby, św. Jadwigi Śląskiej. Ona to w Krośnie postawiła kościół, nieopodal zamku, w którym mieszkała wraz ze swoim mężem, księciem Henrykiem Brodatym. Festiwal Jadwigensis trwał 7-9 września i po raz kolejny przyniósł słuchaczom sporo emocji.

th

Wratislavia ridens

Prezentujemy na łamach MEAKULTURY wpis z kolejnego bloga, tym razem poświęcony Festiwalowi Wratislavia Cantans, nad którym sprawowaliśmy patronat medialny.

th

Boski Giuliano Carmignola

16 października 2012 w pamięci kibiców piłki nożnej odciśnie się niewątpliwie jako dzień stracony. Zupełnie odmiennie zapamiętają go jednak melomani, którzy mieli okazję uczestniczyć w cudownym koncercie włoskiego skrzypka Giuliano Carmignoli.

th

Gorczycki po wrocławsku

Ta płyta ukazuje inny wymiar polskiego baroku – Andrzej Kosendiak nie próbuje gonić za wcześniejszymi wykonaniami muzyki Gorczyckiego. Ta płyta nie jest ani lepsza, ani gorsza od innych. Gorczycki prezentuje inną jakość, nieporównywalną do innych nagrań utworów tego polskiego kompozytora.

th

Koncert Ewy Podleś w Operze Narodowej

22 lutego 2013 roku Opera Narodowa w Warszawie miała okazję gościć na koncercie galowym Ewę Podleś. To wielkie święto operowe, gdyż artystka nie zaszczyca swoim głosem nazbyt często polskiej publiczności.

th

Kopalnie złota, diamenty i trzęsienie ziemi – historia opery w XVIII-wiecznej Portugalii

Rozwój życia operowego Portugalii był związany z zamiłowaniami artystycznymi rodziny panującej oraz bogaceniem się tego kraju po odkryciu złóż złota i diamentów w Brazylii. Włoski styl operowy przenieśli do Portugalii najbardziej utalentowani kompozytorzy, którzy byli wysyłani na studia do Rzymu, by poznawać najnowsze style panujące w muzyce... sakralnej. Bujny rozkwit opery przerwało tragiczne w skutkach trzęsienie ziemi, które nawiedziło Portugalię w roku 1755... 

th

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)

Cóż za uczta dla muzykologa, kulturoznawcy, historyka i osoby zainteresowanej życiem muzycznym Włoch i Rzymu w XVIII wieku! Książka Anety Markuszewskiej  „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714)” sprawia wrażenie tak perfekcyjnej, że aż ma się ochotę na siłę szukać uchybień, błędów czy nieprzemyślanych sformułowań. I cóż to za piękne wydanie!

th

Dieterich Buxtehude. Życie, twórczość, praktyka wykonawcza

Książka Kerali J. Snyder przybliża postać jednego z najważniejszych kompozytorów północnoniemieckiej muzyki barokowej. Poza wiedzą dotyczącą samego kompozytora kreśli ona szeroki kontekst epoki, jest też doskonałym źródłem tekstów z epoki przetłumaczonych na język polski.

th

„W kościele, w komnacie i w teatrze. Marco Scacchi. Życie, muzyka, teoria”

W ostatnich latach piśmiennictwo muzykologiczne poświęcone okresowi XVII i XVIII wieku oraz związkom Polski i Włoch w tym okresie zachwyca poziomem. W tym przypadku mamy do czynienia ze znakomitym przedstawieniem sylwetki i twórczości Marca Scacchiego, włoskiego skrzypka, kompozytora, teoretyka i kapelmistrza na dworze Władysława IV.

th

Hervé Niquet - "Król Artur" Purcella. Praktyka wykonawcza muzyki dawnej

Jak współcześnie wykonywać muzykę dawną zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą? Odpowiedź brzmi „Niquet”, który swoją interpretacją Króla Artura do muzyki Purcella zawarł trzy najważniejsze założenia wykonania „autentycznego” Taruskina. Są to: rekonstrukcja intencji kompozytora, zachowanie historycznego prawdopodobieństwa oraz użycie oryginalnych instrumentów. 

th

MEAKULTURA zaprasza na Poznań Baroque!

Już wkrótce w Poznaniu przez dwanaście dni rozbrzmiewać będą nuty baroku. 6 listopada rozpocznie się trzecia edycja Poznań Baroque – festiwalu prezentującego muzykę dawną w wykonaniu artystów z całego świata.

th

"Czasami należy to wszystko robić z premedytacją". Wywiad z Cezarym Zychem

Po 12 dniach i 23 koncertach III Festiwal Poznań Baroque przeszedł do historii. Co o samym Festiwalu, muzyce polskiej i nie tylko powiedział MEAKULTURZE jego Dyrektor? Zapraszamy do lektury wywiadu z Cezarym Zychem.

th

Preludium, toccata i fantazja na instrumenty klawiszowe

Bohdan Pociej (1933-2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany - ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część - "Preludium, toccata i fantazja na instrumenty klawiszowe":

th

Barok o stu twarzach

III edycja festiwalu Poznań Baroque dobiegła już końca. W ciągu 12 dni w poznańskich salach koncertowych odbyły się 23 koncerty. Festiwal ten powoli staje się stałym elementem w jesiennym kalendarzu kulturalnym Poznania. Od 2011 roku mamy okazję obcować z muzyką barokową prezentowaną melomanom przez artystów z całego świata.

th

Święta w Mistrzowskim wydaniu

W okresie tak szczególnym, związanym z rodzinną atmosferą i kolędami, warto wspomnieć utwory, które w ciągu wieków towarzyszyły Bożemu Narodzeniu. Tak ważne dni stanowiły dla kompozytorów zarówno możliwość, jak i wyzwanie dla stworzenia wyjątkowej oprawy muzycznej. W tym kontekście nie można pominąć postaci Jana Sebastiana Bacha, kompozytora tak znaczących dzieł jak choćby Pasje, Oratorium Wielkanocne, Oratorium na Wniebowstąpienie, czy właśnie Oratorium Bożonarodzeniowe.

th

Wokół "Rękopisu królodworskiego"

Bardzo ciekawym projektem osnutym wokół Rękopisu królodworskiego jest płyta, na której spotkały się nazwiska twórców słowiańskich, tych o znaczeniu lokalnym z tymi o międzynarodowej sławie, tych z początku XIX stulecia i tych współczesnych

th

„I stała się światłość!”

Światło i ciemność można namalować, można też o nich pisać, czy możliwe jest jednak przekazanie tych przeciwieństw za pomocą dźwięków? Mówi o tym subiektywna relacja z 49. Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego "Wratislavia Cantans".

th

Festiwal Poznań Baroque

Poznańska jesień bez baroku? Nic podobnego. Już 5 listopada rusza kolejna edycja festiwalu POZNAŃ BAROQUE 2014. MEAKULTURA, jako patron medialny wydarzenia, serdecznie zaprasza na koncerty.

th

Poznań Baroque – recenzja z festiwalu

W tym roku miłośnicy muzyki dawnej mieli okazję wziąć udział już w czwartej edycji Poznań Baroque. Po raz kolejny program festiwalu zaskoczył publiczność swą obszernością i różnorodnością.

th

{oh!} Orkiestra Historyczna [Strefa kibica]

Tym razem w Strefie Kibica przedstawiamy sylwetkę młodego, ale już zasłużonego dla historycznego wykonawstwa zespołu rodem z Górnego Śląska – przed Państwem {oh!} Orkiestra Historyczna.

th

Rodzina Berlinów na dalekiej Północy – o życiu muzycznym w XVIII-wiecznym Trondheim

Dla wielu melomanów historię muzyki norweskiej otwiera zapewne twórczość Edvarda Griega. To, co działo się do połowy XIX wieku w niezbadanej ojczyźnie wikingów, stanowi niejednokrotnie jedynie krótki, poboczny wątek w bogatej historii muzyki europejskiej. Co prawda, Norwedzy nie mieli swoich „Bachów”, jednak i u nich znalazła się mała „rodzinna dynastia”, której członkowie zdominowali działalność muzyczną w XVIII-wiecznym Trondheim.

th

Barokizacja muzyki w kulturze nadmiaru [Hyde Park]

W potopie możliwości współcześni artyści, osaczeni wszechobecną konkurencją, a także świadomi faktu, że z każdym dniem pojawiają się kolejne pokolenia gotowe zająć ich zaszczytne miejsce, próbują wszelkich dostępnych metod zwrócenia na siebie uwagi konsumentów. Oczywiście gotowe rozwiązania podpowiada sama kultura nadmiaru, która dostarcza nieograniczonej możliwości trików, chwytów i metod zdobycia zainteresowania odbiorcy. Producenci muzyczni, reżyserzy koncertów i wreszcie sami muzycy mnożą pomysły zaczerpnięte niemal bezpośrednio z epoki baroku. Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych barokowość tych idei jest w zasadzie nieograniczona, w konsekwencji czego może przybrać bardzo widowiskowe i zaskakujące formy.

th

Nowa płyta w polskiej serii zespołu The Sixteen. "Helper and Protector"

Helper and Protector to już czwarta płyta z tzw. polskiej serii brytyjskiego zespołu The Sixteen. Płyta ukazuje utwory stworzone przez włoskich mistrzów z przełomu renesansu i baroku w kręgu kapeli królewskiej Zygmunta III Wazy.

th

Lekkomyślność. Bach Giuliana Carmignoli

Transmisja radiowa przemienia muzykę, odrywa ją od ciał wykonawców i niesie daleko. Schwytana w rozpiętej nad naszymi głowami pajęczej sieci eteru daje się słuchać bez względu na fizyczne oddalenie.

th

"Moja muzyka ma barok odgrywać, nie zaś imitować". Wywiad z Andrzejem Kwiecińskim.

"Nie interesują mnie ani stylizacje, ani gra z konwencjami. Moim zamiarem jest tworzenie muzyki, która z odziedziczonych po modernistycznej awangardzie idiomów buduje repertuar gestów pełniących funkcje analogiczne do muzycznych gestów doby baroku." Jaką rolę odgrywa muzyka baroku w życiu i twórczości Andrzeja Kwiecińskiego?

th

Ośrodek w Saint-Leu-la-Fôret w artystycznej i pedagogicznej działalności Wandy Landowskiej

Wanda Landowska odegrała nieocenioną rolę we wskrzeszeniu tradycji klawesynowej na początku XX wieku. Za sanktuarium swoich działań obrała dom w podparyskiej miejscowości Saint-Leu-la-Fôret. Pociągi odchodzące w dni koncertów z Paryża do Saint-Leu-la-Fôret niektórzy nazywali „pociągami Landowskiej”. Zainteresowani przybywali na kursy z całej Europy, ale nie brak było też chętnych z bardziej odległych zakątków świata.

th

"Time Present And Time Past” – o barokowo-minimalistycznym recitalu klawesynowym Mahana Esfahaniego

„To instrument naszych czasów” - tak o klawesynie mówi Mahan Esfahani, młody amerykański muzyk irańskiego pochodzenia. Z pełnym przekonaniem i uporem powtarza, że klawesyn jest zarówno „historyczny”, jak i „żyjący”, i że to właśnie ukochany instrument otworzył go na muzykę współczesną. Potwierdzeniem jego zamiłowania do łączenia tego, co dawne i współczesne jest płyta „Time Present And Time Past” nagrana we współpracy z Concerto Köln i wydana nakładem Deutsche Grammophon w 2015 roku.

th

Klawesyn i muzyka nie-dawna. Numer Specjalny

Tytuł niniejszego numeru specjalnego w prosty i przewrotny sposób nawiązuje do typowego skojarzenia klawesynu z muzyką dawną. Ale czym w zasadzie jest muzyka dawna? Określenie to weszło na stałe do słownika muzycznego i przyjęło niechlubną pozycję słowa w pewnym sensie bez znaczenia. Wydanie specjalne poświęcamy klawesynowi nowemu, odkrytemu ponownie w XX wieku.

th

Barokowa rzeczywistość skatalogowana. Alegoria Zmysłu Słuchu Petera Paula Rubensa i Jana Breughla Starszego

Cykl alegorii poświęconych pięciu zmysłom to bez wątpienia jedno z najlepiej znanych wspólnych dzieł Petera Paula Rubensa i Jana Breughla Starszego. Dla Breughla obrazy te – pozornie poświęcone zmysłom – stanowiły właściwie pretekst do ukazania szeregu elementów wyidealizowanej kultury dworskiej. Bez wątpienia inspirację dla malarza stanowił styl życia dworu Południowych Niderlandów, jego elegancja i wytworność, ale także szeroki zakres i wysoka jakość kolekcji cennych przedmiotów z różnych dziedzin arcyksiążęcej pary.

th

Zacznij od Bacha. Murray Perahia i jego pierwsze nagranie dla Deutsche Grammophon

4 października Deutsche Grammophon wydało dwupłytowe nagranie ,,Suit francuskich” Jana Sebastiana Bacha ‒ pierwszy owoc współpracy z Murrayem Perahią. Ponad 40 lat kariery zaowocowało niezwykle obszerną dyskografią (na początku 2013 roku nakładem Sony Classical pod nazwą ,,The First 40 Years” ukazało się kolekcjonerskie wydanie wszystkich 67 płyt nagranych prze Perrahię dla tej wytwórni). Dopiero teraz pianista zdecydował się jednak podpisać kontrakt z jedną z najbardziej prestiżowych marek na rynku płytowym.

th

„Harpsichorduo”. Nowa płyta japońsko-polskiego duetu klawesynowego

W nowościach wydawniczych firmy fonograficznej DUX ukazała się ostatnio płyta „Harpsichorduo”. Rzeczone duo klawesynowe tworzą Elżbieta Stefańska i Mariko Kato. Panie zdecydowały się na rejestrację repertuaru niesamowicie klasycznego. Jest to bardzo śmiałe posunięcie w świecie muzyki dawnej, który od jakiegoś czasu bazuje na egzotycznych odkryciach. 

th

Bach Collegium Japan

Collegium Japan to tokijski zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki ery baroku na historycznych instrumentach. Collegium zostało założone przez Masaaki Suzuki w 1990 roku i od tego momentu jest przez niego prowadzone.

logowanie i rejestracja
Wydanie 256