Średniowiecze i Antyk

Blogi archeomuzykologiczne

Redakcja

blogi-archeomuzykologiczne
fot. Wikimedia Commons

Mamy nadzieję, że przeczytane teksty zainspirowały i zachęciły Was do pogłębienia wiedzy z zakresu archeomuzykologii czy kultury muzycznej starożytnych społeczeństw w ogóle. Możecie dalej śledzić to, co robią archeomuzykolodzy - również prowadzący swoje badania za granicą - m.in. za pomocą blogów projektów naukowych. Poniżej znajdują się trzy blogi, które wybraliśmy specjalnie dla naszych Czytelników.

European Music Archaeology Project (www.emaproject.eu)

European Music Archaeology Project (EMAP) ma na celu zwrócenie uwagi na  starożytne kulturalne korzenie Europy z dość niecodziennej perspektywy: muzycznej, naukowej i „sensorycznej”. Punktem wyjścia jest muzyka, ponieważ zawsze była ona postrzegana jako podstawowa potrzeba każdej cywilizacji.


Aby wejść na stronę bloga, proszę kliknąć w obrazek powyżej. 

Workshop of Dionysus (www.doublepipes.info)

„Workshop of Dionysus” po raz pierwszy spotkał się jesienią 2013 roku w Tarquinii, we Włoszech i został stworzony przez Emiliano Li Castro, dyrektora artystycznego European Music Archeology Project. Blog powstał, aby prowadzić dalszą dyskusję w sieci dotyczącą aulosów, a także wywołać jeszcze większe zainteresowanie i odrodzenie aulosów wśród muzyków, osób zawodowo wykonujących instrumenty oraz naukowców.

Aby wejść na stronę bloga, proszę kliknąć w obrazek powyżej. 

Ancient Musical Instruments (www.palaeophones.com)

Na blogu znajduje się galeria instrumentów, które w pełni zostały zainspirowanie brzmieniem przedmiotów z kultur starożytnych. Są one współczesnymi działami sztuki, wykonanymi przez artystów i osoby zawodowo wykonujące instrumenty – co więcej, w pełni przystosowano je do wykonywania muzyki.

Aby wejść na stronę bloga, proszę kliknąć w obrazek powyżej. 


Spis treści numeru Dawno, dawno temu… w muzyce

Meandry:

Wstęp redakcyjny (Anna Kruszyńska)

Felietony:

Nie tylko Aida, czyli starożytny Egipt i opera (Aleksander Przybylski)

Czy ta muzyka przeżyła? O nietrwałości i nieśmiertelności utworów starożytnych (Jan Lech)

Wywiady:

„W starożytnej Grecji muzyka jest zawsze związana ze świętem”. Wywiad z prof. Markiem Węcowskim (Anna Kruszyńska)

„Muzyka zaczyna się wraz z człowiekiem – nie ma jej przed nim, jego nie ma bez niej”. Wywiad z prof. Anną Gruszczyńską-Ziółkowską (Anna Kruszyńska)

Recenzje:

Czy filmy o starożytności ukazują nam prawdę o muzyce tamtych czasów? (Katarzyna Sienkiewicz)

Nowowiejski w nowym wydaniu. Recenzja płyty „Quo Vadis” (Aleksandra Szyguła)

Publikacje:

Śladami starożytnych instrumentów: idiofony na Cyprze, w Egipcie i Syro-Palestynie (cz.1) (Justyna Dziubecka)

Śladami starożytnych instrumentów: idiofony na Cyprze, w Egipcie i Syro-Palestynie (cz.2) (Justyna Dziubecka)

Edukatornia:

Dwugłos w sprawie grzechotek (Sylwia Siemianowska, Anna Gruszczyńska-Ziółkowska)

Pomost do świata dźwięków (Marta Pakowska, Aleksandra Gruda)

Kosmopolita:

Starożytne brzmienia we współczesności (Aleksandra Szyguła)

„Orion” Kaiji Saariaho (Katarzyna Trzeciak)

Rekomendacje:

Opery w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Redakcja)

Blogi archeomuzykologiczne (Redakcja)


Opublikowano: 2017-07-07

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 260