Muzyka współczesna Estetyka muzyki Akustyka muzyczna Muzyka elektroniczna Techno

Kompozycja Techno-Logiczna

Paulina Zgliniecka

kompozycja-techno-logiczna
źródło: Pinterest

Internet i rozwój technologiczny pędzą w niesamowitym tempie. Sprawiają, że nasze codzienne życie uległo (ulega i wciąż ulegać będzie) zmianom – niekiedy wręcz drastycznym. To jasne, ale warto zdać sobie jednocześnie sprawę, w jak dużym stopniu ów rozwój wpływa na sztukę, a konkretniej – muzykę, jej znaczenie w kulturze i wszystkie idące za tym przemiany. Bo przecież, z jednej strony mamy do czynienia z zupełnie inną estetyką powstających kompozycji, odniesieniami do technologii i nowych mediów, z drugiej zaś – odmienną publicznością, wychowaną w „techno-świecie”, inaczej reagującą na otaczające zjawiska. W głównej mierze to te zagadnienia, na przysłowiowy warsztat, wzięli organizatorzy oraz uczestnicy jubileuszowej, już 5. edycji Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej ELEMENTI, organizowanej przez studentów krakowskiej kompozycji i teorii muzyki. Temat TECHNO okazał się jednak być na tyle interesującym i aktualnym, by zatrzymać się przy nim nieco dłużej. Zebraliśmy gros materiałów, rezultatem czego jest niniejszy numer czasopisma MEAKULTURA. 

W dziale Felietony czekają na Was dwa teksty. W pierwszym, autorstwa Juliana Gołosza, przyjrzymy się nieco zjawisku, z którym spotykamy się chyba codziennie, przemierzając internetowe zakamarki. Rzecz tyczy się clickbaitu i jego oddziaływania na muzykę nową. Ciekawe, Czy Ten Felieton Wywróci Twoje Zdanie O Muzyce Do Góry Nogami?! W  eseju VAPORWAVE – hauntologia, technokultura i kapitalizm Jakub Strużyński zatrzymał się  nad próbą analizy vaporwave’u – gatunku pełnego nostalgii i tęsknoty za przeszłością. Ale nie tylko…     

W Wywiadach rozmowy: z Moniką Szpyrką i Pawłem Malinowski – młodymi kompozytorami z krakowskiej Akademii – o ELEMENTI, kursach międzynarodowych i drogach, które obrać może młody twórca (rozmawiali Tomasz Michałowski i Paulina Zgliniecka) oraz z Wojtkiem Blecharzem – o Body-Operze, stosunku do muzyki współczesnej i obowiązujących w niej nowych trendów, a także – sposobach na uwrażliwianie słuchaczy (rozmawiała Ewa Chorościan).  

W Recenzjach relacja Ewy Chorościan z pierwszych polskich pokazów Body-Opery – trzeciej opery-instalacji (po Transcryptum z 2013 i Park-Operze z 2016 roku) w dorobku Wojtka Blecharza, której premiera miała miejsce w warszawskim Teatrze Nowym (odsyłamy do wywiadu z kompozytorem). Przygotowaliśmy także recenzję płyty Pawła Hendricha o nieco zagadkowym tytule – Metaforma (pisała Paulina Zgliniecka). 

Dwa teksty młodych i obiecujących krakowskich kompozytorów odnajdziecie w Publikacjach: o twórczej świadomości i nieświadomości przeczytacie w Concius music Piotra Peszata; o utworach z wideo Michaela Beila – w artykule Pawła Malinowskiego. 

W dziale Edukatornia proponujemy tekst Aleksandry Flach – autorka bierze pod lupę ideę pejzażu dźwiękowego, autorem której jest Raymond Muray Schafer, a także jej bezpośredni wpływ na twórczość polskiej kompozytorki, Lidii Zielińskiej. W artykule Ewy Chorościan: Jörg Mager – zapomniany wynalazca instrumentów i pionier mikrotonowości zatrzymamy się nieco na tytułowych zagadnieniach oraz tym, jak bogatym w pomysły, a niekiedy wręcz radykalnym, był dla muzyki początek XX wieku.

O sposobie pracy zagranicznych młodych twórców przeczytacie w tekście gości tegorocznej edycji ELEMENTI (artykuł w języku angielskim). To dialog, w którym Paul Zaba i Luke Deane opowiadają – na własnym przykładzie – o kompozytorskiej współpracy: czym jest i w jaki sposób sami ją rozumieją (Co-Composition: Radical Collaboration). Drugi tekst w dziale Kosmpolita to krótka próba przybliżenia idei Międzynarodowych Letnich Kursów Kompozytorskich SYNTHETIS odbywających się – już od 2003 roku – w pałacu w Radziejowicach (tekst – Paulina Zgliniecka).

W dziale Rekomendacje kolejny, iście krakowski, akcent – przygotowaliśmy dla Was artykuł o Festiwalu Audio Art, którego pomysłodawcą jest prof. Marek Chołoniewski (tekst – Paulina Zgliniecka), a także – prezentację jednego z bardziej obiecujących młodych zespołów wykonujących muzykę współczesną i eksperymentalną – Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, autorstwa Marii Zaryckiej.

Życzymy miłej i inspirującej lektury!  


Spis treści numeru „Kompozycja Techno-Logiczna”:

Felietony: 

Julian Gołosz, Czy Ten Felieton Wywróci Twoje Zdanie O Muzyce Do Góry Nogami?! 

Jakub Strużyński, VAPORWAVE – hauntologia, technokultura i kapitalizm

Wywiady:

Tomasz Michałowski, Paulina Zgliniecka, Gdyby inspiracją była tylko muzyka poważna, to trochę kręcilibyśmy się w kółko – Rozmowa z Pawłem Malinowskim i Moniką Szpyrką

Ewa Chorościan, Na co dzień zajmuję się tym, żeby uwrażliwiać odbiorcę – wywiad z Wojtkiem Blecharzem

Recenzje:

Ewa Chorościan, Każdy z nas jest salą koncertową, czyli „Body-Opera” Wojtka Blecharza 

Paulina Zgliniecka, Parametry, analogie, warstwy, sekwencje. O „Metaformie” Pawła Hendricha

Publikacje:

Piotr Peszat, Conscious music

Paweł Malinowski, O utworach z wideo Michaela Beila

Edukatornia:

Aleksandra Flach, Idea pejzażu dźwiękowego Raymonda Murray'a Schafer'a w myśli i twórczości Lidii Zielińskiej

Ewa Chorościan, Jörg Mager – zapomniany wynalazca instrumentów i pionier mikrotonowości

Kosmopolita:

Paul Zaba, Luke Deane, Co-Composition: Radical Collaboration

Paulina Zgliniecka, Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie „SYNTHETIS”

Rekomendacje:

Paulina Zgliniecka, Audio Art Festival

Maria Zarycka, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Opublikowano: 2017-08-18

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 260