Muzyka współczesna Edukacja artystyczna Konferencje i warsztaty muzyczne

Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie SYNTHETIS

Paulina Zgliniecka

miedzynarodowe-letnie-kursy-kompozytorskie-synthetis
Logo wydarzenia, materiały prasowe

Niezwykle urokliwy pałac w Radziejowicach – dla jednych, szczególnie ostatnio, może kojarzyć się z telewizyjnym programem o dość wątpliwym poziomie, dla innych – z wieloma wartościowymi inicjatywami, mającymi na celu faktyczny rozwój młodych ludzi. Dla przykładu: w 2013 roku odbyła się w tym miejscu pierwsza edycja SYNTHETIS (gr. – kompozytor), czyli Międzynarodowych Letnich Kursów Kompozytorskich organizowanych przez Stowarzyszenie Ogrody Muzyczne, a współfinansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To w zasadzie reaktywacja prestiżowych warsztatów z lat 80. i 90. organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Dyrektorem artystycznym SYNTHETIS jest Zygmunt Krauze.

 

Pałac w Radziejowicach, fot. Maciej Łukasz Gołębiowski

Kursy w Radziejowicach to doskonała okazja do poznania wybitnych artystów z całego świata. Organizatorom bardzo zależy na tym, by zapewnić każdemu z uczestników możliwość rozwijania swoich artystycznych umiejętności przy jednoczesnym podnoszeniu kwalifikacji. Właśnie dlatego duży nacisk kładziony jest na bezpośredni kontakt i interakcję między uczniami a wykładowcami. W dotychczasowych edycjach młodzi twórcy mieli możliwość rozwijać się pod czujnym okiem takich indywidualności, jak: Simon Steen-Andersen, Mauro Lanza, Mauricio Sotelo, Cezary Duchonowski, Agata Zubel, Martijn Padding, Zugmunt Krauze, Paweł Hendrich, Mark Andre czy Johannes Kreidler. Gośćmi tegorocznej edycji byli: Stefan Prins, Ramon Lazkano, Tadeusz Wielecki, Marco Stroppa, Ewa Liebchen oraz, przywoływana już, Agata Zubel.

Konfrontacja nowo skomponowanej muzyki z kontrastującymi światopoglądami, inną kulturą i życiowym doświadczeniem jest bardzo istotnym składnikiem procesu kompozycji[1] – zapewniają organizatorzy. Szczególnie ważne wydaje się zachowanie międzynarodowego charakteru kursów i ułatwienie wymiany międzykulturowej wśród osób z różnych krajów i kontynentów (w tym roku, oprócz uczestników z Polski, na warsztatach gościli także reprezentanci Litwy i Chile). Istotna jest także integracja środowisk twórczych i jednoczesne zapewnienie wsparcia dla wzajemnej wymiany: wiedzy, doświadczeń i umiejętności. Kameralny charakter miejsca – pałacu usytuowanego w środku parku – zapewnia warunki wręcz idealne do stworzenia atmosfery zwiększającej kreatywność. Warto wspomnieć, iż każdy z uczestników, przy okazji kursów, miał jednocześnie możliwość przedstawienia tego, czym się zajmuje; zaprezentować swój dotychczasowy dorobek i porozmawiać na jego temat z innymi. Na zakończenie każdej z edycji SYNTHETIS odbywa się finałowy koncert, podczas którego uczestnicy mają możliwość zaprezentowania tego, nad czym pracowali w Radziejowicach.

 

Uczestnicy Kursów podczas jednego z wykładów, fot. Maciej Łukasz Gołębiowski

Monika Szpyrka – krakowska młoda kompozytorka, uczestniczka tegorocznej (ale też zeszłorocznej) edycji SYNTHETIS przyznała, iż szczególnie istotną stroną kursów okazała się możliwość pracy z muzykami w trakcie komponowania nowych utworów, specjalnie na potrzeby koncertu finałowego kursów. Równie rozwijające były spotkania z zaproszonymi wykładowcami, a w szczególności: Stefanem Prinsem i Marco Stroppą.

 

Uczestnicy tegorocznej edycji SYNTHETI­S – na zdjęciu: Michał Janocha, Mateusz Śmigasiewicz, Paweł Malinowski, Monika Szpyrka, fot. Maciej Łukasz Gołębiowski

SYNTHETIS to wydarzenie dla wszystkich studentów i młodych kompozytorów, którzy nie ukończyli jeszcze 35 lat. Kolejna edycja już za rok. Więcej szczegółów znajdziecie na oficjalnej stronie wydarzenia: www.synthetis.pl

 

Sala koncertowa, fot. Maciej Łukasz Gołębiowski


[1] www.synthetis.pl/about/history, [dostęp: 31.07.2017], tłumaczenie własne.

 

Spis treści numeru „Kompozycja Techno-Logiczna”:

Felietony: 

Julian Gołosz, Czy Ten Felieton Wywróci Twoje Zdanie O Muzyce Do Góry Nogami?! 

Jakub Strużyński, VAPORWAVE – hauntologia, technokultura i kapitalizm

Wywiady:

Tomasz Michałowski, Paulina Zgliniecka, Gdyby inspiracją była tylko muzyka poważna, to trochę kręcilibyśmy się w kółko – Rozmowa z Pawłem Malinowskim i Moniką Szpyrką

Ewa Chorościan, Na co dzień zajmuję się tym, żeby uwrażliwiać odbiorcę – wywiad z Wojtkiem Blecharzem

Recenzje:

Ewa Chorościan, Każdy z nas jest salą koncertową, czyli „Body-Opera” Wojtka Blecharza 

Paulina Zgliniecka, Parametry, analogie, warstwy, sekwencje. O „Metaformie” Pawła Hendricha

Publikacje:

Piotr Peszat, Conscious music

Paweł Malinowski, O utworach z wideo Michaela Beila

Edukatornia:

Aleksandra Flach, Idea pejzażu dźwiękowego Raymonda Murray'a Schafer'a w myśli i twórczości Lidii Zielińskiej

Ewa Chorościan, Jörg Mager – zapomniany wynalazca instrumentów i pionier mikrotonowości

Kosmopolita:

Paul Zaba, Luke Deane, Co-CompositionRadical Collaboration

Paulina Zgliniecka, Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie „SYNTHETIS”

Rekomendacje:

Paulina Zgliniecka, Audio Art Festival

Maria Zarycka, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Opublikowano: 2017-08-07

Przewiń do góry lub wróć do poprzedniej strony.

Przeczytaj również

Wypowiedz się

Opinie mogą dodawać tylko zarejestrowani użytkownicy.

logowanie i rejestracja
Wydanie 262