Na czubkach palców. Historia point

th

Początki baletu związane są z dworskimi widowiskami i sięgają końca XVI wieku. Tańczono wówczas w obszernych, bogato zdobionych strojach i butach na wysokim obcasie. W XVIII wieku Włoszka Maria Camargo, jedna z pierwszych profesjonalnych kobiet-tancerek na scenie, wprowadziła niemałą rewolucję w ubiorze, między innymi zastępując pantofelki na obcasie płaskimi, umożliwiającymi wykonywanie skoków.


Video wykład. Nostalgia w muzyce popularnej. Próba diagnozy zjawiska

th

Prof. dr hab. Marek Jeziński (UMK) opowiada o wykorzystaniu nostalgii w muzyce popularnej oraz mitologizacji i idealizacji przeszłości z tym związanej; poza elementami pamięci biograficznej, tym, co zyskuje tu wartość nostalgiczną, okazuje się sama historia muzyki popularnej.

Video wykład. Czego badacze rocka nie wiedzą o rapie

th

Dr Tomasz Kukołowicz mówi o wszystkim tym, co badacze muzyki chcieliby wiedzieć o rapie, ale bali się zapytać. Broniąc hiphopu przed zarzutami, iż nie jest „prawdziwą” muzyką i nie wymaga od wykonawców większych umiejętności, przedstawia swoją próbę przygotowania instrumentarium badawczego do analizy hiphopu, opowiada też o specyfice raperskiego świata.



Video wykład. Kultura muzyczna półperyferii

th

Prof. UMK dr hab. Krzysztof Abriszewski analizuje nierówność dochodów artystów i dystrybucji dóbr kultury na przykładzie twórczości muzycznej, odwołując się do koncepcji kapitalistycznego systemu świata Immanuela Wallersteina. Badacz ukazuje asymetrię przepływu produktów i przepływu funduszy między centrum a półperyferiami.

Jean Sibelius – Finlandia op. 26

th

„Co czyni ten poemat symfoniczny tak atrakcyjnym? Z pewnością jego prosty styl. To utwór, którego tematy pochodzą wyłącznie „z góry”. Czysta inspiracja” – tak pisał w pamiętniku 1911 roku Jean Sibelius o Finlandii. Nieugaszony symbol kraju nie był jednak bezpośrednią kontrofensywą przeciwko carowi Mikołajowi II, ale raczej jednym z najlepszych owoców długotrwałej muzycznej taktyki, prowadzonej przez Sibeliusa od 1896 roku.



Video wykład - część XXIII. Co to jest kultura muzyczna?

th

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą pierwszą.

Video wykład - część XXII. Muzyka postmodernistyczna 1

th

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą drugą.



Kto nam wychował kompozytorów?

th

Kim byłby Johann Sebastian Bach, gdyby nie zajmował się muzyką? Może zostałby piekarzem i wówczas spędzałby całe dnie na wałkowaniu ciasta, a nie na wałkowaniu dzieł Johanna Adama Reinkena czy Vincenta Lübecka?

Video wykład - część XXI. Jak pisać o muzyce religijnej?

th

Czym różni się kultura europejska od innych kultur muzycznych świata? Jakie funkcje pełni muzyka w naszej kulturze i w jaki sposób jest przekazywana? Czego oczekujemy od zawodowych muzyków? Co zmieniło się w muzyce europejskiej w ostatnim stuleciu? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela w serii swoich video wykładów dr hab. Krzysztof Moraczewski, kulturoznawca, autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury" (Poznań 2007). Zapraszamy na część dwudziestą pierwszą.



Inspiracje Starszych Panów. Krótka historia musicalu

th

Muzyczne inspiracje Starszych Panów skłaniają się w przeważającej mierze ku początkowi muzyki jazzowej na świecie. Zainteresowanie m.in. Gershwinem, Porterem czy Berlinem w połączeniu z fascynacją pierwszymi filmami dźwiękowymi i filmowymi komediami muzycznymi musiało odcisnąć piętno na nowo powstałej twórczości. Gatunek tak trudny do jednoznacznego określenia, przedstawiany w takich programach telewizyjnych jak Kabaret Starszych Panów, nasuwa skojarzenia z rozwijającym się wówczas szczególnie w Stanach Zjednoczonych (ale później również w Polsce) musicalem.

Symfonia (3)

th

Bohdan Pociej (1933‐2011) był w krajobrazie polskiej muzykologii postacią niezwykłą. Zafascynowany filozofią pisał o muzyce w sposób niespotykany – ogromnie erudycyjny a jednocześnie bardzo przejrzysty. Prezentowane teksty Pocieja przedstawiają jego oryginalną wizję historii form i gatunków muzycznych. Oto kolejna część – Symfonia (3).



110111224

logowanie i rejestracja
Wydanie 286